seuraa sähköpostitse

perjantai 31. elokuuta 2012

Epäpalvelu muuttui palveluksi

Jokainen meistä lienee harmitellut lehtimyyjien työtä?
Olipa tässä männä viikolla taas yksi ei-mukava kokemus. Ärsyynnyin niin paljon, että väsäsin oikein palautteen firmaan, jonka sain selville soittajan puhelinnumeron perusteella.

Tällaisen piiiiitkän palautteen annoin sähköpostina:


Haluatteko palautetta toiminnastanne - tässä tulee, haluatte tai ette!
 
Sain tänään puhelinsoiton firmastanne. Soittaja ei kysynyt, onko minulla aikaa tai soittaako hän sopivalla hetkellä. Olin omassa liikkeessäni myyntityössä ja minulla oli samanaikaisesti asiakas odottamassa....
 
Mies ääni ( 27.8. klo 14:07) soitti numerosta xxxxxxxxxx ja kauppasi xxxx...-lehteä. Eikä siis kysynyt mitään, vaan aloitti "papatuksensa". Johonkin väliin yritin sanoa (heikolla menestyksellä) että kyseinen lehti ei minua kiinnosta. Hän jatkoi esittelyään ja taas jossain vaiheessa keskeytin yksinpuhelun toteamalla, että "kuten jo mainitsin, tämä xxxxxxxxxx-lehti ei minua kiinnosta". Ei mitään vaikutusta, edelleen hän jatkoi tyyliin "laitetaanhan tämä tosiedullinen paketti tulemaan..."
 
Siinä vaiheessa olin jo todella ärtynyt. Asiakkaani (minun oli pakko hänelle tämä tarina kertoa) voi todistaa, että käyttäydyin korrektisti. Mutta tässä vaiheessa, kun minua EI OLLENKAAN KUUNNELLA, minun oli jo pakko sanoa: "En haluaisi olla ilkeä..." silloin myyjä vastasi; "ei tartte" ja SLÄM! hän paiskasi luurin korvaani.
 
 Ei voi olla totta! Lupaani kysymättä minulle aletaan paasata jostain lehdestä, josta en ole kiinnostunut. Tiedän paljon lehdistä ja minulle tulee monta lehteä, osaan kyllä arvioida, mikä minua kiinnostaa ja mikä ei.
 
Kyllä puhelinmyynninkin pitää olla ASIAKASLÄHTÖISTÄ. Ei tarkoitus ole vain saada palkkansa - eihän? Lähtökohta pitää olla se, että asiakas HALUAA ostaa jotain, ei niin, että hänet pakotetaan tai höynäytetään jotain ostamaan.
 
Voiko puhelimessa juuri pahemmin loukata, kuin lyömällä luuri korvaan. Äimistyneenä jäin tuijottamaan puhelintani ja oman asiakkaani katsoessa minuun, oli pakko kertoa hänelle, minkäläistä epä-palvelua sain.
 
Myymänne tuote, xx..xx-lehti, sai pahan kolauksen.
Miten vastaatte loukkaantuneelle asiakkaalle, minulle?
 
Näin näin paljon vaivaa, joten tiedätte asian olevan minulle tärkeä.
 
Palautetta toivoen
Mervi Lamminen
Pellavasydän-putiikista
 
ps. kirjoitan tuohon blogiini myymälän tapahtumista. Tämän päivän kohdalle voisi olla otsikkona EPÄPALVELUA....?
 
PSSS. Luin tämän tekstin miehelleni ja kysyin, mitä arvelet, minkälaisen vastauksen saan? Hän sanoi: pahoitellaan tapahtunutta ja sanotaan, että emme ole tuollaista ohjeistusta antaneet.... Keksikää siis jotain muuta!
 xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
 
Ei mennyt kauaakaan, kun minulle vastattiin:
 
 
Hei,

Ihan aluksi haluan yrityksemme puolesta pahoitella että olette joutunut kärsimään myyntineuvottelijamme asiattomasta myyntitavasta.

Tarkoituksemme ei ole loukata eikä pahoittaa kenenkään mieltä ja näin ollen suhtaudumme erittäin kriittisesti kaikkiin meihin kohdistuneisiin palautteisiin. Tästä syystä meillä on useampi laadunvalvontamekanismi käytössä. Valitettavasti näyttää siltä että silloiset laadunvalvontamekanismimme eivät olleet riittävät, koska tämmöistä on päässyt tapahtumaan.

Tulemme välittömästi selvittämään että kenen toimesta puhelu on tehty ja ryhdymme luonnollisesti saman tien asianmukaisiin toimenpiteisiin. Olisin erittäin kiitollinen mikäli voisitte vielä lähettää osoite- ja puhelinnumerotietonne jolloin selvitystyö nopeutuu, mutta ymmärrän toki mikäli ette tähän suostu?

Olemme myös kiitollisia että näitte vaivaa ja annoitte palautetta, koska tällä tavalla pääsemme nopeasti kiinni ongelmakohtiin ja voin luvata että niihin myös puututaan.  

Koska olemme toimineet asiattomasti, olemme myös valmiita kompensoimaan tapahtunutta 5 kk lehtitilauksella valitsemastanne lehdestä. Vaihtoehdot ovat:......................

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 


Mielestäni tämä yhtiönsä edustaja hoiti asian mitä parhaimmin! Siksi otsikko "epäpalvelu muuttui palveluksi". Hän pelasti sen mitä pelastettavissa oli.  Sitä hän ei kyenny muuttamaan, että nyt jo olen huomannut, että lehtitelineessä tuon ko. lehden huomatessani tämä episodi tulee mieleen. 

Jos aina vaan siedämme epäkorrektia käytöstä ja huonoa asiakaspalvelua, mikään ei muutu koskaan. Olen aika "hanakka" antamaan palautetta ja toivon sitä myös omasta toiminnastani. En osaa muuttaa toimintatapojani, ellei joku niistä huomauta! 

Ja nyt minä tästä lähden Pellavasydämeen palvelemaan asiakkaita. Toivottavasti en tuota kenelläkään mielipahaa, vaan voisin olla iloksi ja avuksi!

Mervi 

torstai 30. elokuuta 2012

Kirppiskamaa - kamalaa? osa 2

Olen oikein iloinen edelliseen kirjoitukseeni saamistani palautteista, kiitos niistä!

Tällaisena väliaikatiedotuksena kerron tästä päivästä tällaisen kokemuksen:

Nyt kun Pellavasydämessä on tilaa enemmän, olen voinut toteuttaa pitkäaikaisen ideani suunnitella erilaisia interiöörejä - hieno sana! Aloitin vaatimattomasti tavallisen pöydän kattamisella.

Nyt kun tuota kuvaa katson, huomaan, että eipä tuo kovin tyylikäs ole - vähän liikaa ahnehdittu tavaraa. 

Tuossa on liikaa kerroksellisuutta, mutta olen jo huomannut, miten eri asioihin asiakas siinä kiinnittää huomionsa. Luulenpa, että se, mitä itse ajattelin pääasiaksi - kaitaliinat - on kirjaimellisesti hautautunut muiden alle. Olen tästä kuitenkin jo myynyt tuotteita.

Tänään tuli asiakas, jonka luulen häivyttäneen silmistään kaiken muun, sillä hän huomasi (ehkä?) vain nuo kupit. Kirppistavaraa. Eli tässä olen "piilottanut" kirppistavaran muun, uuden tavaran, lomaan. Nyt kupit on myyty. Asiakas hyrisi tyytyväisyyttään. Nuo vasemmalla olevat tummanvihreät kultareunuksiset ranskalaiset kahvilakupit (asiakas valisti minua) päätyivät ranskalaisen tavaran ystävälle lahjaksi!

Mitäs tykkäätte tällaisesta? Ei siis erillistä kirppishyllyä tai -nurkkausta, vaan ainoastaan muutama AIHEESEEN SOPIVA tavara esillä. Huom! myynnissä ei ole yhtään muuta astiaa, joten nämä eivät kilpaile minkään uuden tuotteen kanssa.

Jos tämäkin herättää mielessäsi ajatuksia liittyen tuohon ed. kirjoitukseeni, ole hyvä ja jaa se kanssani. Kirjoitan vielä uuden kirjoituksen ikäänkuin yhteenvetona ja lopputulemana, jos saan omat ajatukseni järjestykseen ja osaan tehdä päätöksen. Voit siis auttaa minua siinä.

Mervi

keskiviikko 29. elokuuta 2012

Kirppiskamaa - kamalaa?

Tänään tuli eräässä keskustelussa esille "liikeidea". Voisin laittaa putiikkiini esille "kirppis-nurkkauksen". Yksi hyllykkö jo onkin katsottuna. Olen huomannut, että moni asiakas jättää sen huomioimatta.

Kaipaan taas tunnetusti hyviä neuvojanne! Onko hyvä idea? Meneekö puurot ja vellit sekaisin? Voiko samassa puodissa olla uusia, käsintehtyjä tuotteita ja toisaalta vanhaa tavaraa - mahdollisesti vanhoja käsintehtyjä tuotteita? Tarkoitus olisi siis kuitenkin selvästi erotella tuotteet toisistaan, kirppishylly olisi selvästi erillään muista...

Saa sanoa - ei kun siis kirjoittaa! Mervi sitä oikein toivoo.

Ohoh, mikä sisustuskukkanen!
Tämä kuva on otettu ennen avajaisia ja tiskin seutu on kyllä jo vähän erinäköinen. Hylly, jota ajattelin kirppistavaroille on tuo tuossa kuvan oikeassa laidassa. Ehkä sen huomiotta jättäminen johtuu siitä, että edessä on yleensä jotain "epämääräistä"...ei kylläkään enää pyörätuolia.

maanantai 27. elokuuta 2012

Väriä syksyyn

Kerroin isosta kudesatsista, joka tuli putiikkiin. Heti seuraavana päivänä ne olivat jo hyllyssä, kun ihana Pirkko pääsi niihin käsiksi! Nyt löytyy värikästä kudetta joka lähtöön...


Kun tilaa koko paalin (n. 300 kg) kudetta, ei voi valita värejä. Siellä on sitten mitä on. Ainoastaan reunoilta näkee vähän, mutta sisällä voi silti olla jotain ihan muuta. Tämä paali oli tosi värikäs, mutta ei yhtä ainutta ruskeaa kudetta! Harmi. Oranssia ja keltaista olisi kyllä.

Nyt kaipaan kangaspuita. Niitä varten on tilakin katsottuna. Olisi hyvä, jos voisi näistä kuteista tehdä "mallimattoja", sillä uskon, että nämäkin räväkät kuteet taipuvat "säällisiksi" matoiksi sopivilla mausteilla. Ehkä musta kude toiseksi ja kolmanneksi joku kirjava?





Tänä aamuna kiukuttelin taas kerran itseni kanssa, kun en täytä lupauksiani - ajoissa. Helsinkiin on tilattu isoja lehtikoreja, mutta kun ne ovat niin työläitä virkata! Viime viikolla jo päätin, etten enää tee niitä, mutta kun tänään soitettiin ja kysyttiin, kuinka pian asiakkaalle voi luvata 3 koria, minä heti lupaamaan, että kyllä viikossa tulee, kahdessa ainakin! Siinä sitä ollaan  - onneksi kaksi viikkoa on pitkä aika, vai onko?

Olen luonteeltani viimetingan ihminen. Siispä tänä iltana on vielä tehtävä monta työtä, joiden olen luvannut olevan huomenna valmiina. Mutta vielä vähän aikaa...ensin tämä, sitten kuppi kahvia.... ja sitten....

Ai niin, viimekertaiseen postaukseen. Joku ehkä lukiessaan moitti minua, että kopioin toisen mallia. Mutta ei, tuo kukka ei ole tulossa myyntiin. Yksi tuttava rouva pyysi tekemään puolestaan tuollaisen lapsenlapsen myssyyn. Itselläni on omia kukkaismalleja kyllä, mutta tämän piti olla juuri mallin mukainen.

Mutta nyt siis kahvikupilliselle, sitten muutama korjausompelutyö, sitten pari näppipyyhettä. Illaksi odotan myös miestäni kotiin. Hän kävi pienellä ryhmäreissulla Ahvenanmaalla, tutustumassa sikäläisiin puutarhoihin. Enkä hinkunut mukaan ollenkaan. Syksyllä sitten - vähän kauemmaksi!

Mervi

perjantai 24. elokuuta 2012

Help me, please!

Nyt tarttisin pikaisesti apua!
Osaako kukaan neuvoa, miten virkataan kukka, jonka keskellä on "verkko". Se näyttää punotulta ja kierretyltä, mutta ei ole virkattu. En ymmärrä, miten sellainen tehdään....tuon verkon jälkeen alkaa kukan terälehdet ja niistä luulen selviäväni.

Ai niin, mutta voihan siitä ottaa kuvankin! Siis tällainen toinen pitäisi tehdä...




keskiviikko 22. elokuuta 2012

Niinkuin oikeassa kaupassa

Huomaan aina silloin tällöin lankeavani tuollaiseen itseni halventamiseen. Jotenkin se, että olen perustanut kaupan "vain harrastuksen vuoksi" saa minut ajattelemaan, ettei Pellavasydän ole edelleenkään oikea kauppa. Eikä moiseen alemmuuden tunteeseen pitäisi olla MITÄÄN aihetta. Jos kaupan pinta-ala on 90 m2, se ei ole enää pieni. Eikä muutenkaan.

Mutta. Kun monesta tuotteesta on vain yksi uniikki kappale myynnissä, yleisilme on helposti sekava, tai ainakin vie paljon aikaa hahmottaa, mitä kaikkea on tarjolla.

Tässä on poikkeus. Tässä on tavallisen kaupan tuntua. Hylly niinkuin oikeassa kaupassa.

Noin monta samanlaista tuotetta! Tämä on ennätys, tai no...Gepetton tyynyliinoja taitaa olla vielä enemmän.
Näppipyyhe on kestosuosikki ja on muuten ihme, etteivät ne vieläkään ole päässeet tavaratalojen hyllyille.

Kaikessa yritän säilyttää persoonallisen käsityön leiman. Olen kyllä miettinyt, että pitäisikö/kannattaisiko nämä pakata muovipusseihin (olisi niin oikean kaupan näköistä), mutta tyrmännyt ajatuksen saman tien. Muovipussi - yök! Ja kun asiakas haluaa katsoa juuri sen nimenomaisen pyyhkeen niin olisi siis kuitenkin otettava pois pakkauksestaan. Vai mitä mieltä olette?

Pikkuhiljaa olen jo siirtämässä ajatusta joulu-vaihteelle. Juuri noista näppipyyhkeistä yleensä aloitan. Punaisia ja kivoilla joulukuvilla - ja paljon!

Huomenna taas vapaapäivän jälkeen putiikkiin. Uskotteko muuten, että ihana Pirkko on saanut kaikki matonkudevyyhdit (kts.ed.postaus) hyllyille!? Palan halusta päästä näkemään...
Mervi

tiistai 21. elokuuta 2012

Uutta vanhaa ja ihan uutta - ihanuutta!

Eilen tuli kuorma-autolla kudetta putiikin pihaan. Koska paalia ei saanutkaan siirrettyä sisälle asti (portaat esti sen) kuski jätti 300 kilon mötikän ulos. Soitin taas kerran mieheni ja tyttäreni avuksi. Purimme paalin vyyhti kerrallaan, puistelimme päällimmäiset pölyt pois ja vietiin (lue: he veivät) sylillinen kerrallaan sisälle.

Ohikulkijoilla taisi olla ihmettelemistä, kun työmaa oli siirtynyt ulos. Värikästä katsottavaa ainakin!


Sisällä on nyt aika tukkosta, kun tuommoinen piukkaan pakattu paali on kasattu ilmavasti - nyt se vielä tilaa moninkertaisesti! Mutta että nyt on kudetta...sinistä, keltaista, oranssia, turkoosia, vaalean punaista...




Erikseen vielä ostin säkillisen valkoista, mustaa ja joulunpunaista. Niin ja sitä "aloittelijan kudetta": luonnonvalkoista, pehmeää, joka on ihanteellista virkata.

Minähän näitä en saa tästä mihinkään. Pitää taas pyytää Pirkkoa avuksia, hänellä on ammattitaitoa ja kokemusta saada kuteet kauniisti ja värijärjestykseen hyllyille. Jos siis mahtuvat mihinkään hyllyille?

Nyt on muuten tullut taas kaiken kokoisia metallikoukkuja, joten kipinkapin valitsemaan parhaat kuteet päältä ja suunnittelemaan vaikkapa joululahjoja!


Lahjaksi tai itselle iloksi sopivat myös nämä ihanuudet, jotka saapuivat jo lauantaina.


Paulakristiina.blogspot.fi - blogista löysin nämä ihastuttavat virkatut pöllöt ja omenat. Paula on tehnyt niille oikein kivan laatikonkin. Toki on paljon kivampi myydä niitä tällaisesta kuin jostain persoonattomasta muovilaatikosta. No, ei meillä kylläkään muovilaatikoita käytetäkään...

Tässä vielä lähikuvaa - harmi, että oli niin kiirus kuvien ottamisen kanssa, että tuli vähän kehno...

Voitte käydä katsomassa niitä Paulan omassa blogissa. Samanaikaisesti, kun näitä selvittelimme Paulan kanssa tuli tyttö-asiakas, jolta kysyimme heti mielipidettä. Pöllöt kiinnostivat omenia enemmän sekä tyttöä että äitiä ja saimme vinkin tuotekehittelystä. Pitäisi saada kiinnityssysteemi sellaiseksi, että voi kiinnittää hiuksiin. Nyt noiden takana on rintaneula.

Tänään menen siis vähän "pelonsekaisin" tuntein putiikkiin. Pelonsekaisin siksi, että koko käsityötarvikehuone on yhtä kudekasaa...miten ihmeessä saamme haluttuja värejä ongittua niin, ettei kasa olisi entistä leveämmin  pitkin lattiaa?

Mervi

sunnuntai 19. elokuuta 2012

Ostomaniaa voi tyydyttää näinkin

Olen huomannut, että hankkiessani myytävää liikkeeseen, vältyn tuhlaamasta "omia" rahojani. Saan tyydytettyä ostotarpeeni ja sitten voin keskittyä vain aivan välttämättömimpään, kun ostan itselleni jotain.

Tällä viikolla - tiistai taisi olla, ei kun torstai - olikin herkullista ostettavaa. Olen esitellyt nipsukukkarot, joita meillä on myynnissä. Niissä on aivan ihanat kankaat ja aloin etsiä samanlaisia myyntiin. Ensin löysin Japanista myyjän ja sitten leikin lisää salapoliisia ja päädyin kankaan suunnittelijan Robert Kauffmanin sivuille Ameriikkaan. Laitoin sinne sähköpostia, että olen kiinnostunut...suomalainen entuudestaan tuttu edustaja sitten soitti, ja kertoi saaneensa tiedon sieltä Amerikasta. Näin on pieneksi käynyt tämä iso maailmamme!

Edustaja siis tuli ja levitti monen monta matkalaukullista kangasnäytteitä eteeni. Aivan superihania valikoimia. Pyörällä päästäni totesin, että pitäydyn niissä kuoseissa, jotka jo olin todennut suosituiksi. Tilasin monen montaa kangasta. Enemmänkin olisin halunnut, mutta kun jokaista pitää ottaa vähintään 10 metriä, niin se vähän rajoittaa.

Ainut huono puoli asiassa on se, että kankaat tilataan ensin Tanskaan ja sitten vasta lähetetään minulle ja tuohon kuluu noin 8 viikkoa. Toinen huono puoli on tietysti se, että rahaa palaa - aivan halvimmasta päästä nämä "tilkkutyökankaat" eivät ole.

Tässä siis vielä kerran nämä kukkarot. Näitä kankaita tilasin kankaina myytäväksi - valmiit kukkarot tilaan myytäväksi edelleen Käsityökorista. Tässä on vain pieni osa valitsemistani kuoseista, tuskin maltan odottaa!


Vaikka alkuviikosta näytti siltä, että kesäsesonki on ohi, loppuviikolla tilanne muuttui. Ihan niinkuin kesä tuli ilmastollisesti takaisin, se toi myös turistit uudelle kierrokselle. Varmasti moni innostui lähtemään vain päiväkäynnille Uuteenkaupunkiin. Ikävä puoli on se, että kaikki turistinähtävyydet on suljettu 12.8. Ikävä kertoa kyseleville asiakkaille, että "ei täällä nyt enää ole oikein mikään paikka auki"...

Putiikissakin on siis ollut vilkasta. Lauantaina iloitsin etukäteen lyhennetystä päivästä (vain 3 tuntia) ja lopulta totesin, että miten ihmeessä olisin jaksanutkaan viiteen asti? Jalat olivat ihan poikki, sillä päivä oli kävelemistä ja jalkojen päällä olemista. Oli kyllä ihanaakin opastaa virkkauksen niksejä asiakkaille. Monta aloittelijaa neuvoin korin virkkamisessa ja taisi joku suunnitella matonkin virkkausta.

Maantantaina on putiikki kiinni ensimmäistä kertaa. Mutta koska tämä sesonki näyttää jatkuvan, ehkäpä menen kuitenkin pitämään ovea auki - jos ei siis sada. Illalla tulee matonkudemyyjä kuorma-autonsa kanssa ja taas saan tyydyttää ostoinnostustani! Ostan paalin kudetta ja lisäksi vielä tiettyjä suosittuja värejä (lime, turkoosi, ruskea) erikseen. Sitten pitäisi taas vähäksi aikaa olla valikoimaa! Nämä ovat kylläkin vyyhtikuteita, jotka ovat jääneet rullakuteiden jalkoihin. Rullakuteet on niin paljon helpompia käyttää ja myyntikin on helpompaa ja siistimpää....

Lauantaina sain taas uutta myytävää putiikkiin. Kamerani ei ollut kunnossa, joten en saanut niistä kuvaa. Seuraavassa postauksessa esittelen aikas kivoja käsin virkattuja.....no antaas olla siihen asti!

Vaikka juuri nyt sataakin ja on todella ankean harmaata, toivottelen hauskaa tulevaa viikko meille kaikille! Mervi

perjantai 17. elokuuta 2012

Kukkaromainos(2)

Nyt minusta tuntuu siltä, että aamuinen päivitykseni näkyy vain minulla, muttei muilla - onko sellainen mahdollista? Ongelmia oli pdf-kuvan liittämisessä, ainakaan minä en osaa liittää pdf-tiedostoa, blogger vaatii kuvan jpg tai gif muodossa. Yritin (olen joskus aikaisemmin saanut onnistumaan) siten, että otan pdf-tiedostosta kuvan ja liitän sen tähän...

Laitanpa postauksen uudelleen, mutta ilman kuvaa. Se kuva on lehtimainos.

Eilisessä paikallislehdessä - sen takasivulla - oli Pellavasydämen mainos. Tarkoituksena oli paitsi kukkaroiden esittely, mutta ilmoittaa myös uudet aukioloajat.



Tämä mainos kyllä huomattiin, sillä heti aamusta alkaen kukkaroita haettiin. Samoin noita kehyksiä. Olenkin monen asiakkaan kanssa tutkinut, miten tuollainen kukkaro valmistetaan.

Suunnittelin jo kurssin järjestämistä ja illalla päätin tehdä yhden malliksi. Mutta ei siitä mitään tullut. Ei ole minun heiniäni! Eikä missään tapauksessa ollut tarkoitus "matkia" näitä myynnissä olevia kukkaroita. Ehdottomasti haluan myydä Lotteriina-kukkaroita, enkä itse tekemiäni. Mutta asiakkaista toki jotkut haluavat kokeilla.


Tällä viikolla olen tehnyt havaintoja sosiaalisen median mainosvaikutuksista. Pellavasydämen Facebook-sivustolla esittelin samaiset kukkarot ja kehykset ja se toimi. Kotisivut www.pellavasydan.fi ovat jääneet vähemmälle huomiolle, mutta silti ne on huomattu! Myin tällä viikolla yhden talvihatun, joka oli bongattu Pellavasydämen kotisivuilta. 

Nämä kaikki ovat ilmaista mainosta, sen sijaan tämä lehden mainos maksanee toista sataa euroa - lasku ei ole vielä tullut....

Tällaisen "aineiston" lähetin lehden ilmoitusvalmistamoon:

Näistä kukkaroista tykkää
äidit ja tyttäret!
Myös pelkkiä lukkoja
ja muita käsityötarvikkeita.

Uudet aukioloajat:
ma suljettu
ti-pe 11-17
la 10-13

Pellavasydän
Ylinenkatu 26, Uki
p. 050 3283 265

Ja tästä materiaalista sitten valmistivat tuon ylläolevan mainoksen. Mukana oli tietysti myös kuva. Turhaa vaivaa näin kuvan kanssa, sillä otin eri versioita erilaisilla taustoilla, mutta tekijä poisti koko taustan!

Oho! Aivan eri asiasta piti kertomani, mutta tällainen juttu tästä tuli - no se toinen asia sitten seuraavalla kerralla. Ehkä tänään vielä toinen postaus, sillä nyt on vapaapäivä! Mervi

Kukkaromainos



Eilisessä paikallislehdessä - sen takasivulla - oli Pellavasydämen mainos.



Tarkoituksena oli paitsi kukkaroiden esittely, mutta ilmoittaa myös uudet aukioloajat.




Tämä mainos kyllä huomattiin, sillä heti aamusta alkaen kukkaroita haettiin. Samoin noita kehyksiä. Olenkin monen asiakkaan kanssa tutkinut, miten tuollainen kukkaro valmistetaan.

Suunnittelin jo kurssin järjestämistä ja illalla päätin tehdä yhden malliksi. Mutta ei siitä mitään tullut. Ei ole minun heiniäni! Eikä missään tapauksessa ollut tarkoitus "matkia" näitä myynnissä olevia kukkaroita. Ehdottomasti haluan myydä Lotteriina-kukkaroita, enkä itse tekemiäni. Mutta asiakkaista toki jotkut haluavat kokeilla.



Tällä viikolla olen tehnyt havaintoja sosiaalisen median mainosvaikutuksista. Pellavasydämen Facebook-sivustolla esittelin samaiset kukkarot ja kehykset ja se toimi. Kotisivut www.pellavasydan.fi ovat jääneet vähemmälle huomiolle, mutta silti ne on huomattu! Myin tällä viikolla yhden talvihatun, joka oli bongattu Pellavasydämen kotisivuilta. 

Nämä kaikki ovat ilmaista mainosta, sen sijaan tämä lehden mainos maksanee toista sataa euroa - lasku ei ole vielä tullut....

Tällaisen "aineiston" lähetin lehden ilmoitusvalmistamoon:

Näistä kukkaroista tykkää
äidit ja tyttäret!
Myös pelkkiä lukkoja
ja muita käsityötarvikkeita.

Uudet aukioloajat:
ma suljettu
ti-pe 11-17
la 10-13

Pellavasydän
Ylinenkatu 26, Uki
p. 050 3283 265

Ja tästä materiaalista sitten valmistivat tuon ylläolevan mainoksen. Mukana oli tietysti myös kuva. Turhaa vaivaa näin kuvan kanssa, sillä otin eri versioita erilaisilla taustoilla, mutta tekijä poisti koko taustan!

Oho! Aivan eri asiasta piti kertomani, mutta tällainen juttu tästä tuli - no se toinen asia sitten seuraavalla kerralla. Ehkä tänään vielä toinen postaus, sillä nyt on vapaapäivä! Mervi