lauantai 12. tammikuuta 2013

Ilkeitä yrittäjiä...

Sydämelliset kiitokset teille, jotka viitsitte vaivautua kommentoimaan, kun sitä taas kinusin. Oli kiva, että kerroitte, miksi olette blogini lukijoita. Arvostan vaivannäköänne!

Tässä kuvia meidän hiljaisista olioista:

Tämä tyttö esittelee ihanaa villahaalaria

Nämä rouvat ovat piiloutuneet hattunsa alle

Tämä kissarouva sai minut nauramaan.
Nykyisin voi usein lukea/kuulla, kun joku "repeää" jostain kuulemastaan tai lukemastaan. Vähän mää repesin... No, melkein sellainen tunne tuli, kun näin tämän Mervin somistaman kissarouvan ensimmäisen kerran. En tiedä välittyykö kuvassa se tunnelma, mikä livenä on. Voin hyvin kuvitella tälle rouvalle vielä pinkit huulipunat silleen vähän yli maalattuna.

Tänään kerron yhden asiakastapaamisen, hauskuutti, mutta toisaalta harmitti.

Vanhempi naisihminen tuli putiikkiin, sellainen ihan fiksun näköinen täti. Vaihdettuamme kuulumiset säästä hän alkoi juttelemaan, koska oli oikein ajan kanssa liikkeellä. Kertoi, että oli käynyt etsimässä toppahousuja. Mutta hän oli pettynyt, kun ei niitä myyty. Näin hän ensin toisteli monta kertaa: "Ei ne myynyt toppahousuja..." Ja minä mielessäni ihmettelin, että minkähän takia ne eivät suostuneet myymään. Mutta ilmeni, että eivät myyneet ALENNUKSELLA. Ahaaa....

Täti sanoi näin:" Kyllä saisivat sen verran asiakastakin ajatella, ettei aina vaan itseään. Minä sanoin niille, että no minä tulen sitten heinäkuussa teiltä toppahousuja ostamaan!" Varsin tuohtunut täti oli siitä, ettei nyt myyty toppahousuja alennusmyynnissä, kun NYTHÄN NIITÄ JUURI TARVITAAN! Eihän niitä enää heinäkuussa...

Minä en voinut olla selittämättä. Totesin, että ymmärrän oikein hyvin yrittäjän asenteen. Eihän kannata alennusmyyntiä pitää silloin, kun tavaraa muutenkin ostetaan. Alennusmyynnin idea on se, että halutaan päästä eroon tavarasta, joka ei muuten liiku. Niinkuin nämä minun alennustavarani...näytän ja kerron....Sitten vielä puolustelen yrittäjiä yleensä, ettei kauppaa voi pitää, jos ei saa voittoa.

Minulle jäi kyllä se vaikutelma, ettei se täti yhtään ymmärtänyt selitystäni. Hän oli menossa naapuriravintolaan ystävättärensa kanssa syömään, kun siellä on tarjousviikko: kaksi syö yhden hinnalla. Näin on kuulemma joka vuosi tähän samaan aikaan. Ehkäpä tämä täti on tosi taloudellinen ja ostaa vain silloin, kun tavara on alennuksella.

Kysyin, missä liikkeessä hän oli asioinut (urheiluliike) ja ehdotin, että jospa hän menisi "tarjoustaloon" siellä voisi olla edullisempia. Siihen täti innostui kertomaan, että näin vanhempana hän on tullut siihen johtopäätökseen, että kannattaa ostaa vain laadukasta ja sieltähän sitä ei saa.

Kyllä, laadukasta ja halvalla, se kannattaa. Muttei yrittäjälle.

     Jokos minä kerroin, että nyt on oranssi ja turkoosi kude alessa? Ja hinta on sellainen (3 euroa) että taidan jäädä maksumieheksi, mutta haluan pois ja tilaa muulle tavaralle.

4 kommenttia:

  1. Muutama vuosi sitten kun oli huono talvi, eli leuto, niin iso osa liikkeistä pisti toppaa aleen jo joulun jälkeen, että varmasti pääsisi eroon ja edes omansa pois. Tämän jälkeen asiakkaat ovat automaattisesti olettaneet, että totta kai kaikki toppa tulee aleen heti joulun jälkeen :) – Todella törkeää käytöstä sitten taas on se, kun asiakkaat tulevat pieneen liikkeeseen ja saavat palvelua tuotteiden ominaisuuksista ja oikean koon löytämisessä ja lopulta ilmoittavat, että kiitos nyt tietävät mitä tilata muista nettikaupoista!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oho, ompas todella käytöstä...
      Ehkä kauppiaiden pitäisi vähän peräytyä ja opettaa asiakkaita ostamaan ihan oikeilla hinnoilla. Tuli muuten mieleen, että ei kai tämä johda siihen, että hinnoissa on heti alunalkaen "alennusvara"?

      Kyllähän käsityöliikkeessäkin käy asiakkaita, jotka kertovat katsovansa vain mallia. Sitähän ei voi kukaan estää, mutta paljon mukavampi fiilis jäisi, jos ei sitä sanoisi ääneen.

      Poista
  2. Anteeksi, mutta oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että yllämainitusta asiakasmotkotuksesta ja sinun vastineestasi siihen, moni saattaa tunnistaa itsensä tai naapurinsa, kun kertoo olleensa liikkeessäsi käymässä.

    Suomalaisilla on kyllä todella typerä tyyli arvostella yrittäjänä asiakkaita avoimesti (et ole ainoa) ja sitten mennään luulemaan vielä, etteivät ehkä seuraa blogia.
    Joo, päivänjatkoa vaan sullekin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Kuulepa, olen yrittäjä, jolle jokainen asiakas on erittäin tärkeä. Mitä kirjoitan tänne blogiin harkitsen (ei vain joskus, vaan aina) tarkkaan. En koskaan kerro asiakkaasta niin, että joku voisi tunnistaa.

      En oikein välittäisi puolustella, mutta jos sinua kuitenkin jää vaivamaan tämä asia, niin kerron: muita asiakkaita ei sillä hetkellä ollut liikkeessä. Eli jos joku muulla tavoin tästä itsensä tunnistaa, niin eikös se ole vaan hyvä - ehkä saa uuden näkökulman? En puhu vain asiakkaan selän takana, vaan voin keskustella hänen kanssaan aivan silmityksin. Minulla ei ole mitään syytä hävetä, mitä sanoin tai kirjoitin. Jos tämä nimenomainen mummo tulee blogiini ja lukee, mitä hänestä kirjoitin, VAIN HÄN tunnistaa itsensä, ei kukaan muu.

      Tämän päivän paikallislehdessä oli tekstiviesti alennusmyynneistä, joten ehkäpä kirjoitan vielä uudestaankin tästä aiheesta.

      Sinulta kysyn, mitä tarkoitat tuolla anteeksipyynnöllä kommenttisi alussa? Ja kuten sinäkin, minäkin toivotan sinulle päivänjatkoa ja vieläpä hyvää sellaista!

      Poista