seuraa sähköpostitse

tiistai 21. toukokuuta 2013

Mielipidepalstalla

Liitän tähän edellisessa postauksessa mainitsemani lehtikirjoituksen, joka julkaistiin tämän päivän paikallislehdessä. Nyt saisit sinäkin avata sanaisen arkkusi ja kertoa, minkälaisia tuntemuksia tämä lukijassa herättää. Pääsääntöisesti olen saanut positiivisita palautetta, mutta yhden kovin hämmentävän  - en ikinä olisi arvannut, että tekstini voi niinkin käsittää.



Palveleeko kauppias asiakasta vai asiakas kauppiasta?

Mennyt talvi oli raskas monille kauppiaille. Vähän aikaa joulun jälkeen vielä kassa kilisi, mutta sitten alkoi pitkä hiljaisuus. Minne menivät asiakkaat? Käpertyivätkö peittojen alle takan lämpöön vai ottivatko suunnan kohti M****ä ostoksia tekemään?

Eri tahoilta on kovasti yritetty liputtaa sen puolesta, että Ugista löytyy kaikki. En allekirjoita tuota väitettä ja ymmärrän kyllä hyvin, jos asiakas on pari kertaa etsiessään saanut vastaukseksi ei, että hän kolmannella kerralla jo lähteekin suoraan ”merta edemmäs kalaan”. Aina ei auta sekään, vaikka me kauppiaat lupaamme tilata ja tavaran olevan täällä jo ylihuomenna.

Aasiakkaan ja kauppiaan tarpeet eivät aina kohtaa. Joskus emme edes ymmärrä toisiamme. Uskallan kirjoittaa tähän muutaman puodissa kuulemani tokaisun, sillä tuskin kukaan muu kuin sanoja itse tästä tunnistaa. Sanotaanko tällaista tyylilajia tragikoomiseksi= surkuhupaisaa? Minua nämä ainakin vähän hymyilyttävät.

1)Joulun jälkeen minulta kysyttiin toppavaatetta. Asiakas oli pahoillaan ettei hänelle oltu toisessa kaupassa sellaista myyty. Ihmettelin että miten niin ei myyty? No kun ne eivät antaneet alennusta. ”Kyllä kauppiaan pitäisi sen verran ajatella asiakastakin, eikä aina vaan itseänsä, että myisi toppavaatteet alennuksella tammikuussa, eikä vasta heinäkuussa, kuka niitä silloin ostaa?”

2)Toinen tapaus on liikkeeni alkuajoilta, kun puolituttu tuli katselemaan tuotteitani ja sanoi: ”Kyllä minä haluan sinua kannattaa." Jos ostan tällaisen virkkaamasi laukun, niin paljonko saan alennusta?

3) Kolmas kohtaus on aivan lähiajalta, kun kerroin asiakkaalle lopettavani liiketoiminnan. ”No, ei minun nyt sitten kannatakaan mitään ostaa, ostan sitten kun sinulla on loppuunmyynti, silloin saan halvalla!

1) Ihannehan olisi, ettei tarvitsisi ollenkaan myydä alennuksella, se on aina pois kauppiaan ”palkasta”.
2) Hmmm… siis kumpi kannattaa kumpaa?
3) Totta kai ymmärrän tuonkin näkökulman, mutta en voinut sille mitään, että pikkusen veti suuta alaspäin.

Mikä tämän kirjoitukseni pointti on? Haluan muistuttaa itselleni ja meille jokaiselle,  että OSTAKAAMME TARVITSEMAMME TAVARAT OMAN KAUPUNGIN OMISTA KAUPOISTA! Jos jotain ei löydy ja myyjä tarjoutuu sen tilaamaan, malta odottaa muutama päivä.

Miksi -  mitä me hyödymme tästä?
Ei ole kenenkään edun mukaista, että pikkuliikkeet lopettavat toimintansa kannattamattomana. Uusikaupunki on vähän liian pieni ylläpitämään erikoisliikkeitä, mutta jos ne täältä katoavat, sitten täältä ei ainakaan erikoistavaroita saa ja ostosmatkat pitenevät. Erityisen huolissani olen iäkkäästä väestämme, jotka ovat tottuneet hyvään, tuttuun palveluun ja siihen, että tavaran voi nähdä ja sitä voi koittaa. Nettikauppa ei ole kaikille vaihtoehto ollenkaan.

Olen kauhuissani, jos todella ajaudumme siihen, että hyvin alkanut kesäinen torielämä päästetään hiipumaan. Turistit kaipaisivat toria joka päivä, ei vain lauantaisin ja varmaan me itsekin nautimme pienestä hulinasta kivassa porukassa. Kuitenkin olemme toivorikkaita, sillä 1,2,3,4 – viiden viikon kuluttua tulevat turistit paikkaamaan kassavajettamme! Kyllä me taas teemme kaikkemme, että he viihtyvät, löytävät sen, mitä etsivät ja vievät hyvän tuulen terveiset kotipaikkakunnilleen. Ei kai tekisi pahitteeksi vähän kerratakin, mitä se hyvä asiakaspalvelu tarkoittaa, mutta ainakin nostamme suupielet korviin, ojennamme kätemme valmiina palvelemaan. Kysymme toiveita, ja jos emme itse voi niitä toteuttaa, ohjaamme naapurikauppaan (tottahan tiedämme liikkeet ja niiden valikoiman?)

Toivon kaikille kauppias-kollegoilleni oikein virkistävää kesäsesonkia! Kesä on lyhyt ja me haluamme siitä kaiken irti, mutta silti pitäisi välillä huilatakin. Me haluamme tarjota parasta palveluamme teille hyvät kaupunkilaiset samoin kuin teidänkesävieraillennekin. Auttakaa te myös meitä -  pysymään pystyssä!
 Mervi Lamminen
ps. Sitten kun kesäsesonki on mennyt, Pellavasydän – sydänkäpyseni, lakkaa tässä muodossa toimimasta. Mutta nähdään siihen asti.

16 kommenttia:

  1. Tämä on hyvä kirjoitus ja täyttä asiaa.

    VastaaPoista
  2. Kirjoitus oli minusta hyvä, asiaa ja asiallinen. Hain lehden uteliaana jo aikaisin aamulla, koskettaahan aihe pian minuakin, yks kaks eri puolella tiskiä. Kiitos sinulle kirjoituksesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Semmoista se on, synnytään ja kuollaan - yksi firma lopettaa, toinen innoissaan aloittaa!

      Poista
  3. Erittäin hyvä kirjoitus. Entisenä puutarha yrittäjänä totuin niin siihen, että kai nyt minulle myyt halvemmalla. ja jos jokin tuote marketeissa oli halvempaa kuin minulla, siihen helposti vedottiin, Joskus menivät sitten markettiin hakemaan ja palasivat nolona takaisin, että siellä oli ihan huonoa laatua. Onnekseni noissa tuotteissa olikin se laatu niin ratkaisevaa.
    On vahinko, kun pienet erikoisliikkeet lopetetaan ja se huomataan sitten, kun niitä ei enään ole.
    Valoisaa kesäpäivää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No, sitten sinä ymmärrätkin pointtini! Totta on, että "kukkia" ostaessaan toivoo niiden olevan hyvälaatuisia, vaikka sitten kalliimpiakin.

      Poista
  4. Kirjoituksessasi on muutama pointti johon on AIVAN PAKKO takertua,olen siis asiakas, ja luin sen myös siitä näkökulmasta. Kirjoituksesi on pääsääntöisesti asiakasta arvosteleva ja jossain määrin myös loukkaava. Valitat (kyllä), siitä, että asiakkaat ovat pyytäneet sinulta ALEA, väärään vuodenaikaan tai kun ovat sitä ylipäätään pyytäneet.

    Se saattaa tuntua kauppiaasta tympeältä, myönnettäköön, mutta jos ymmärtää kaupanteosta ja kaupanteon teorioista edes hivenen muutakin kuin sen, että kassakone kilisisi 24/7, ei tällaista päästäisi kynästään ja vieläpä paikallislehteen. Se on Mervi sillä tavalla, että asiakas ajattelee ostotapahtumaa oman pussinsa kannalta ja kauppias omansa, joten aivan yhtä hyvin ASIAKAS voisi kirjoittaa kauppiaasta/kauppiaista vastaavanlaisesti, "onpa pihi ja töykeä kauppias kun ei anna mitään ALEA, KOSKAAN, vaikka kuinka olen häneltä tuotteita ostanut".

    Toinen ärsyttävä pointti oli se, että syyllistät asiakkaan, kun tuotteesi ei mitä ilmeisemmin tee kovin hyvin kauppaansa. Mitä jos pistäisit koko tuoterepertuaarisi uuteen uskoon ja aloittaisit alusta. Myy laadukasta, haluttavaa, nykyaikaan istuvaa ja käypää tavaraa. Ei kait se voi olla asiakkaan syy, mikäli KAUPPIAAN valitsema sortimentti ei kiinnosta ja jää hyllyyn. Kauppiaalla pitää nykypäivänä olla hiton hyvä kauppanenä ja vaisto, mikä milloinkin myy, ja olla jopa aikaansa edellä.

    Ei sama avaimenperä,kangaskassi, liinat ym. voi olla IN vuodesta toiseen. Ja lopuksi, puutut siihen, että asiakkaat käyvät muualla ostoksilla, koska se on muuttunut negatiiviseksi muutakuin kauppiaiden mielestä. Suomessa on käsittääkseni vapaa liikkuvuus. Tehkää kauppiaat itsestänne enempi kiinnostavia tuotteittenne kautta, niin eiköhän päästä ostopäätökseen saakka.

    Summa summarum: asiakkaalla on täysi vapaus käydä ostoksilla naapurikunnissa ja kauppiailla on täysi oikeus hinnoitella itsensä ulos. Esimerkkinä vaikka talviale Uudessakaupungissa, samalla rahasummalla sain toisaalla takin+puserot kuin Ugissa yhden takin, joten etkö SINÄ asiakkaana osta sieltä, missä se on kukkarollesi sopivinta, ja miksi kauppiaat odottavat asiakkaan ajattelevan vain kauppiaan kassakonetta ja taloutta. Käsittämätön näkemys 2013 luvulla !

    VastaaPoista
  5. Eikä tämä ole pelkästään pikkukaupunkien ongelma - kyllä Turusta on viimeisen 10 vuoden aikana hävinnyt todella monta pikkukauppaa ja erikoisliikettä - nyt saa oikein etsimällä etsiä. Ketjukauppoja on joka puolella ja ne samat kaupat tulee vastaan meni minne tahansa.
    Toivottavasti kesä kannattaa; itse haen ainakin lomareissuilla ja matkustaessa jotain muuta kuin sitä tusinatavaraa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen muuten huomannut tuon saman - ihan vaan "turkkaria" lukien. Opiskeluaikoina oli kiva kävellä Turun keskustassa ja ihailla näyteikkunoita. Nyt todellakin kaupat ovat siirtyneet isoihin kauppakeskuksiin.

      Sitä tässä todella toivon, että kesä kruunaa lopetukseni. Vaikka se tietääkin monta hikistä työtuntia.

      Poista
  6. Minä asun niin hirveän pienellä paikkakunnalla, ettei täältä saa mitään muuta kuin ruokaa :). Harmittaa niin pirusti pienten erikoisliikkeiden kato. Minulla on onneksi ajokortti ja mieskaverin kanssa mennään sitten yhdessä hakemaan isommat ostokset. UKK:n syntymäkunnassa on vielä onneksi yksi kenkäkauppa, vaateliike lopetti, kangaskauppa sinnitteli pitkään (omistaja jäi eläkkeelle) ja varmaankin sai elantonsa. Hinnoista nurisijoita riittää mutta minä en sitä ymmärrä. Väestö tälläkin seudulla ikääntyy ja he ainakin toivoisivat etteivät kaikki liikkeet häviä. Nyt olen huomannut, että tyhjissä kiinteistöissä käy näitä kieräviä vaatekauppiaita. Aikansa ovat paikkakunnalla ja siirtyvät sitten toiselle.
    Ymmärrän sinua varsin hyvin ja hyvä, että paikallislehti julkaisi kirjoituksesi kokonaisuudessaan.
    Kukapa on vaate- ja nappikaupalla rikastunut, minä en ainakaan tunne ketään. Ai, tiedän yhden tai veljeni kautta tämän Maxi-Makasiinin perustajaveljekset, jotka 1970-luvulla alkoivat tuoda Aasiasta ja Kauko-Idästä halpatavaraa ja sillä rikastuivat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän se on, että asioita osaa arvostaa usein vasta sitten kun sen menettää. Kovin ovat ankean näköisiä paikkakunnat, joissa tyhjät liikekiinteistöt pistävät silmään...

      Poista
  7. Minä asun 21 000 asukkaan kunnassa. Meillä on kolme kirjakauppaa, kaks kunnollista kangaskauppaa (ja sit tietysti Marimekossa ja Finlaysonissa ym. omat kankaansa), nopeasti laskien yhdeksän kenkäkauppaa, neljä kempparia, kaks kodinkoneliikettä, vaatekauppojen määrää en pysty laskemaan - 50? Hyvin olen tyytyväinen tarjontaan. Ei tarvi kotikunnasta poistua ostamaan kuin oikeastaan lankoja. Kaikki Novita täällä toki on tarjolla, mutta erikoislankoja vain rajoitetusti muutamassa kaupassa. Arvaatko mikä kunta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hmm...pyöritän kuvitteellista karttapalloa, valmistaudun tökkäämään satunnaiseen paikkaan...viuh,viuh....LEMPÄÄLÄ. Olisikohan kotipaikkasi Lempäälä?

      Poista
    2. Hihii, on :-) Varmaan Ideapark vie jostain muualta pikkuputiikkeja, mutta meille lähistöllä asuville se on kyllä ollut todella hieno paikka. Lapset ovat saaneet yllin kyllin TET-paikkoja ja kesätöitä. Eikä ole tarvinnut lähteä Tampereelle ostoksille niin kuin ennen Idistä. Parkkipaikat ovat ilmaisia ja säällä kuin säällä on talvella mukavaa. Kesällä sinne ei kyllä oikein viitsi mennä, kun on niin pimeä, kun ei ole ikkunoita käytävillä.

      Poista
    3. En muuten ole koskaan käynyt ko. kauppapaikassa. Uskon, että näin todella on, kuten kirjoitat. Asioilla on usein montakin puolta, riippuu vain näkökulmasta.

      Poista
    4. Jatkuvasti siellä näyttää käyvän bussilastillisia turisteja - toivottavasti ohikulkumatkalla poikkeamassa, sillä vähän masentavalta tuntuisi, että jotkut tulevat sinne varta vasten. En kyllä itse ikimaailmassa Ideaparkkiin tulisi turistina, mutta lähiasukkaana nautin sen eduista. Sen sitten kyllä taas ymmärrän, että liikuntavammaiset tulevat kauempaakin, sillä siellä on helppo huristaa pyörätuolilla kun pääosin kaupat ovat yhdessä kerroksessa eikä kynnyksiä missään eikä lunta eikä kuoppia. Siellä onkin yleensä aina useampia pyörätuolilla liikkuvia.

      Poista