tiistai 23. heinäkuuta 2013

Kannattaako?

Ei ole fiksua kertoa asiakkaittensa asioita, mutta tämäkin tapaus on sellainen, ettei asiakasta tästä tunnista kukaan muu kuin hän itse ja epäilenpä ettei käy täällä lukemassa.

Kauppiaalle harva asia on yhtä mukavaa, kuin se että asiakas tulee uudelleen. Käsityöläisen (usein huonoa) itsetuntoa kohottaa, kun huomaa, että asiakas on työhön tyytyväinen ja tilaa uudelleen.

Tässä on kyse vakiasiakkaastani, joka tuo aika usein vaatteita korjattavaksi. Arvostan tällaista asennetta - vaatetta ei heitetä roskiin vaan se korjatautetaan, vaikka siitä joutuu maksamaankin. Se huono itsetunto tuli tässäkin esille, sillä minä tietysti ensimmäisenä arvelemaan, että "halvan hinnan vuoksi tuo minulle"....

Nyt asiakas oli ostanut yhdestä nimeltämainitsemattomasta ulkolaisesta halpis-ketjun liikkeestä alushousupakkauksen. Kahdet housut oli maksanut 3,99. Pahaksi onneksi oli käynyt niin, että heti ensimmäisellä pukemiskerralla oli lahkeen kuminauha ratkennut. (Sattumoisin itselleni kävi samaisena aamuna juuri samalla lailla, vaikkei ihan yhtä halvat housut olleetkaan. Muuten oikein ihanissa pöksyissä saumat kiristivät pukiessani ja sitten kuului vain pritsprits...)

Asiakas kysyi hintaa korjaukselle. Kyseessä siis 3cm pätkä ratkennutta saumaa. Tässä yhteydessä nimenomaan mainittiin tuo ostohinta. Ajatuksena varmaankin, että korjaushinnan pitäisi olla jotenkin suhteessa halpaan hintaan. Kerroin asiakkaalle, ettei tuo hommana ole iso, paitsi jos joudun langat vartavasten vaihtamaan.

Minkä hinnan ottaisin? Entä sitten kun olen korjannut tuon yhden kohdan ja huomenna sauma ratkeaa sen vierestä tai toisesta lahkeesta? Vai ompelenko housut uudelleen?

Mitä ajatuksia tämä tapaus sinussa herättää?

Kannattaako halpaa ostaa? Kannattaako korjauttaa? Kannattaako ottaa korjattavakseen? Mikä kannattaa?

Mervi






5 kommenttia:

  1. Tuon hintaisia alushousuja en kyllä lähtis korjauttamaan... Enkä varmaan ottais korjattavaksenikaan.

    VastaaPoista
  2. Enpä ole ennen kuullut, että joku alushousuja korjauttaa. Itse olisin mennyt valittamaan kauppaan, kun ei kait sauman heti kuuluisi ratketa ja sen jälkeen vaihtanut ostopaikkaa. Täältä on toki helppo sanoa, että en olisi lähtenyt korjaamaan tai olisin pistänyt korjaukselle ihan kunnon hinnan, mutta tutulle asiakkaalle on varmasti vaikea sanoa ei. Itse yritän ostaa vaatteita harvoin ja satsata laatuun, seuraten sanontaa "köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa".

    Ja jep, tunnistan kyllä myös tuon huonon itsetunnon, vaikka olenkin vain harrastekäsityöläinen.

    VastaaPoista
  3. Jos kyseessä on vakiasiakas, voivin kerran korjata ihan ilmaiseksi.

    VastaaPoista
  4. Ei missään nimessä ilmaiseksi! Muuten se tulee jatkossa aina halpojen rytkyjen kanssa, että eihän tämäkään nyt voi mitään maksaa kun eurolla tämän alelaarista ostin. Sano ystävällisesti että valitettavasti näin edullista tuotetta ei kannata korjauuttaa jos ei ole tunnearvoa, koska väkisinkin hinta nousee korkeammaksi kuin ostohinta. Kenenkään ompelijan itsetunto ei saa olla niin huono että ilmaiseksi ompelee. Mitään. Kenellekään. Jokaisen on ymmärrettävä että suomalaisella työllä on arvo ja hinta ja sellaisia ystäviä ei olekaan että ilmaiseksi tehdään jos työllä on tarkoitus elää. Jos joku pyytää ilmaista se ei ole ystävä, vaan hyväksikäyttäjä.

    VastaaPoista
  5. Kiitos taas kaikille kommenteistanne. Vastaan näin yhteisesti: Huomasin liian myöhään, että olisi todellakin pitänyt ohjata asiakasta palauttamaan tuote ostopaikkaan. Vaikka halpakin tuote, kyllähän sen pitäisi edes yksi käyttö kestää! Noin halvan tuotteen ostaessaan kyllä pitäisi tietää, ettei se voi olla kovin hyvä.

    Ja totta on tuo sanonta köyhästä ja halvasta - äkkiä siitä kallista tulee, kun monta halpaa ostaa!

    Tuosta ehdotuksesta tehdä ilmaiseksi minä lopulta innostuin. Koska vähän niinkuin ohjenuorana pidän sitä, että alle 5 euroa en ota ompelukonetta edes esille, niin ajattelin, että joku muutaman euron hinta on naurettavaa ja ompelijan työn aliarvostusta, joten päätin, että mieluummin annan ilmaiseksi.

    Työ on nyt vielä luovuttamatta, enkä tiedä, miten myyjä Pirkko asian esittää, mutta toivon, että asiakkaalle välittyy juurikin tunne siitä, että en voi niin halvalla tehdä työtäni. Tottakai palaamme normipäiväjärjestykseen ja vastaisuudessa ennemminkin nostan hintaa kuin alan ilmaiseksi tehdä.

    VastaaPoista