maanantai 5. elokuuta 2013

Pikakysely

Tarvitsen taas teidän apuanne, hyvät lukijat. Kumpi vetoaa paremmin ostohalukkuuteenne, valmis alennettu hinta vai alennusprosentti?

Jos siis tuote on normaalihinnaltaan 15 euroa ja se myydään alennuksessa 10 eurolla. Kumpin sinusta tuntuu "houkuttelevammalta"

- tuotteen uusi hinta on 10 euroa
- tuote myydään 30 %:n alennuksella


Oletuksena tässä on, että jompikumpi merkintätapa TUNTUU suuremmalta. Kyse on siis mielikuvasta. Kirjoitin jo aiemminkin alennusmyynnistä täällä.  Kokonaan toinen kysymys on se, että onko 30 %:n alennus ylipäätään houkutteleva.  Tai että kaikkia ei minkään suuruinen alennusmyynti saa ostoksille.


Toivon, että vastaat oikeassa reunassa olevaan taulukkoon. 
Vastausaikaa vain 3 päivää, eli 8.8. mennessä
Kiitos vaivannäöstäsi!
Mervi



6 kommenttia:

  1. Vastasin, että prosentteina, vaikka en ole ihan varma. Euromääräinenkin alennus on mahdollista muuntaa mielessä prosenteiksi, noin suunnilleen (en tarkoita että olisin matematiikkanero!) ja toisaalta luulen ajattelevani ehkä prosenttimäärän myös euroissa, saadakseni jotain tuntumaa alennuksen määrään.

    VastaaPoista
  2. Pienemmissä hinnoissa houkuttelee minua enemmän suora alennettu hinta. Isommilla summilla taas prosentit houkuttelee enemmän.

    Tästä päätellen minua houkuttelee enemmän prosentit. Pienillä luvuilla lasken ne kuitenkin päässä oli alennus merkitty kummin vain.

    VastaaPoista
  3. Prosentit on paremmin erottuva, mutta toisaalta valmis hinta on kuitenkin helpompi. Itse tykkäisin, että tuotteissa olisi valmiiksi laskettu hinta, mutta jostain näkyisi maininta alennusprosentista. Tosin kauppiaalle suurempaa työtä aiheuttanee valmiiksi laskettu hinta, joten itse varmaan laittaisin prosentit esiin ja laskisin sitten kassalla lopiullisen hinnan :)

    VastaaPoista
  4. Lain mukaan asiakkaan pitää saada tietää se valmiiksi alennettu hinta eli jos on ilmoitettu prosenttina, niin viereen taulukko mistä saa katsottua sen valmiiksi laskettu hinta. - Omalla kokemuksella valmiiksi merkattu alehinta menee paremmin kaupaksi kuin prosentilla merkattu. Olemmekin töissä luopuneet melkein kokonaan prosettimerkkauksista ja suurin osa alesta merkataan tasaraha tarjouksiksi.

    VastaaPoista
  5. Loppuunmyynneissä minua ei vielä 30 % alennukset kiinnosta hirveän paljon, liikkeelle tulee lähdettyä vasta 40 prossan kohdalla. Mutta jos olisi hyvä täsmätuote kympillä, ovh 15 €, niin sitä voisin kyllä lähteä erikseen hakemaan.

    VastaaPoista
  6. Prosentteina ilmoitettu kertoo minusta paremmin alennuksen suuruuden (ja prosenttilasku on helppo päässälaskutehtävä; harvemmin tulee niitä kauppojen taulukoita kurkisteltua). Mutta sekin on totta, että nykyisin on aleja milloin tahansa eikä välttämättä joku 10 tai 15 prosentin alennus vielä tunnu missään. Toki on merkitystä tuotteen alkuperäisellä hinnallakin, mutta kommenttini tarkoittaa arvoltaan pienehköjä tuotteita.
    t. Sari

    VastaaPoista