sunnuntai 20. maaliskuuta 2011

Aina ei ole kivaa ja yksi hassu lipsahdus

Yrittäjyydessä on monta puolta; välillä on kivaa, välillä kaikki tuntuu hankaavan vastaan...Yksi yrittäjäkollega sanoi, että kaikkein hankalinta on työntekijät, joku moittii viranomaisia - mikä kivi kenelläkin kengässä.

Hyvä kello kauas kuuluu, paha kello vielä kauemmas

Eräs tarpeeksi rohkea ihminen kertoi minulle, mitä oli kuullut ruokakaupassa asioidessaan. Hän kun oli maininnut Pellavasydämen niin myyjä oli sanonut, ettei ole koskaan siellä käynyt, mutta kertoi  kuulleensa, että "se omistaja on niin epäystävällinen"...


Tottakai tästä pahoitin mieleni ja asia alkoi suurentua mielessäni - onko tämä juoru kerrottu kaikille kaupunkilaisille???? Joku on sanonut, että julkisuudelle on hyvä, että sinusta puhutaan - joko hyvää tai pahaa. Epäilyttävää on, jos ei mitään puhuta. Mutta päteekö tämä sama yrittäjiin?

Alkoi syyllisen etsintä: entiset työntekijät, entiset yhteistyökumppanit, kateelliset.... vaarana on, että haukkuu väärää puuta. (Lieko vanhuuden merkki, että olen alkanut pitää vanhoista sanonnoista - ja niitä tuntuu putkahtavan mieleen tämän tästä..) Onneksi hillitsin itseni, nukuin yön yli, enkä heti kirjoittanut viestiä sille, jonka arvelin jutun takana olevan.

Onneksi vaakaa keinuttaa se tosia-asia, että saan hyvin paljon positiivista palautetta asiakkailta, jotka nimenomaan käyvät säännöllisesti "vain" juttelemassa. En usko kenenkään ASIAKKAAN pääsevän moittimaan minua epäystävälliseksi.

Hassu lipsahdus

Lauantaina yritin taas somistaa yhtä ikkunaa liikkeen aukioloaikana. Se jäi kesken ja jätin ikkunaan siitä lapun. Oli oikein kaunis ilma ja ihmiset liikkeellä, joten harmittelin kyllä, että en ehtinyt saada valmiiksi. Taas yksi rohkea ystävä lähetti viestin facebookissa, että oli nähnyt lapun, eikä voinut ymmärtää, mitä se tarkoittaa. Selitin hänelle, että "ikkunan somistus kesken"  - lapun tarkoitus on kertoa katsojalle, että tämä ikkuna ei tule jäämään näin typeräksi, vaan on keskeneräinen.

Ystävä lähetti vielä viestin, että kyllä hän sen ymmärtää, mutta että mitä se sana "keskus" siinä tarkoittaa? Silloin tuli meikäläiselle kiire! Olin siis kirjoittanut "ikkunan somistus keskus". Missä ihmeessä ajatukseni olivat sitä kirjoittaessani? Äkkiä kauppaan repimään lappu pois ja ikkuna valmiiksi. Tai ainakin melkein - hinnat jäi vieläkin puuttumaan....

Kirjoitin takaisin viestin, että ei sitten tullut mieleesi sellainen vaihtoehto, että olen perustanut uuden yrityksen, ikkunansomistuskeskuksen, joka tarjoaa palveluja kaikille niille yrittäjäkollegoille, jotka eivät itse halua ikkunaa somistaa? Taas kerran nimittäin totesin, että se on kaupan pitämisessä kaikkein kivointa!

Pääasia lienee, että pysyvät tasapainossa - kivat ja ikävät asiat.

9 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen postaus. Ikävästä kommentista: kaikkiahan ei voi miellyttää. Jos itse tietää, ettei ole ollenkaan epäystävällinen voi tämän kommentin jättää omaan arvoonsa.

    Toinen juttu olis hauska.

    VastaaPoista
  2. Tää ikkunansomistuskeskus oli hauska juttu, sain ukollekin makoisat naurut, kun luin ääneen.

    VastaaPoista
  3. Tuo ylimmäinen on kyllä totta, olen kuullut samaa monelta tuttavapiiristäni. Olen muutamia kertoja vieraillut liikkeessäsi ja ikävää on myös se että ihminen joka oikeasti etsii nimenomaan kotimaista tuotetta ei sitä liikkeestäsi välttämättä saa koska tavaraa kannetaan rajan toiselta puolelta myös, mutta mainostetaan kuitenkin oma tekeminä, jonka seurauksena hinnat ovat myös selvän huijauksen mukaiset.. Se on myös hyvin epäammattimaista käytöstä että juorutaan asiakkaista sekä entisistä työntekijöistä ympäri pitäjää. Enää en aijo asioida putiikissasi ja varmistan myös että jokaisen tuttuni tietoon menee nämä asiat jotta voi sisustus himonsa tyynnyttää vaikka kilpakumppanillasi Gistussa..

    Terv. Pettynyt vierailija..

    VastaaPoista
  4. Tosi kurjaa, että olet tällaiseen tulokseen päätynyt. Muutama oikaisu: koskaan, en koskaan valehtele tuotteen alkuperästä. Kerron, minkä olen itse tehnyt, mikä on jonkun paikkakuntalaisen käsityöläisen tekemä, tai mikä on muualta Suomesta ja ne muutamat tuotteet, mitkä ovat teollisia, kerron kyllä alkuperän. Oman työn hinnoittelu on vaikeaa, eikä käsitöissä koskaan voi laskea kunnollista työpalkaa, mutta olisi kiinnostavaa kuulla millä voit perustella väitteen, että hinnoittelu on huijausta?

    VastaaPoista
  5. Olen itse kova tekemään käsitöitä, jopa tilauksiin asti ja se on vaan kurjaa että rajan toiselta puolelta tulevissa tuotteissa on samoja hintoja kuin kotimaisissa, joiden elkuperästä ei voi olla varma, tällainen vaan hävittää pian Suomesta loputkin käsityön rippeet mitä meillä enää on jäljellä. Myös kritiikkiä on hyvä osata ottaa vastaan tai sitten miettiä onko itsessään jotain vikaa.

    VastaaPoista
  6. Mitä minulla on rajan takaa tulevia tuotteita?

    VastaaPoista
  7. liikkeestä katsoenhan se selviää ;)

    VastaaPoista
  8. Tähän on nyt ihan aivan pakko heittää kommenttia! Olen käynyt muutaman kerran Pellavasydämessä ja epäystävällisyydestä ei ole näkynyt missään muodossa, eikä kertaakaan! Mielestäni asia on AIVAN PÄINVASTOIN eli Mervi on ystävällinen, avoin, luonnikas, mukava jne. Jokaisen käynnin jälkeen on jäänyt hyvä ja iloinen mieli, todellakin!
    Tällaisia terveisiä täältä =)

    VastaaPoista