lauantai 28. tammikuuta 2012

Kotikutoisen näköistä

Minulle käy usein niin, että kun saan uuden työn valmiiksi, olen innokas jättämään sen käsistäni - vaikkapa laittamaan myyntiin - ja viimeistely saattaa jäädä puolitiehen. Äkkiä vaan aloittamaan seuraavaa...!

Lankojen päättelyn olen "sisäistänyt". Silloin, kun tein neulontatöitä vain itselleni saatoin kiireessäni tyytyä solmimaan langanpäät, mutta nyt komennan itseni huolellisesti päättelemään. Ompelutöissä yritän myös pitää kiinni siitä, että nurja puoli olisi mahdollisimman siisti: kaikki langanpäät huolellisesti pääteltyinä ja katkottuna. Kiinnitän myös enemmän huomiota siihen, että huolittelulangat ovat samanväristä kuin työkin. Joskus minulle riitti musta ja valkoinen saumurilanka!

Mutta miten on prässäyksen kanssa? Muistan, kun vein ensimmäisiä neulontatöitäni käsityöliikkeeseen myyntiin ja omistajarouva huomautti, että pitäisi höyryttää ensin....tunsin itseni noloksi - totta kai!

Nyt olen pomo itselleni ja itse vastuussa työn jäljestä suoraan asiakkaille, mutta en edelleenkään höyrytä villasukkia. Minun mielestäni villasukat on kivamman näköiset, kun ovat kotikutoiset ja näyttävät siltä! Sitä paitsi höyryttämisessä/prässäämisessä (kumpi mahtaa olla oikeampi termi) saattaa tulla vahinkoja...

Mitä mieltä sinä olet, onko välttämätöntä/suotavaa prässätä villasukat sileiksi?

En muista, miksi tämän kuvan otin. Asiakas tilasi lapselle ohuet sukat ja tapani mukaan en tyytynyt siihen yhteen, vaan tein useamman parin, jotta on mistä valita. Arvaatko, mitkä hän valitsi? Nämä ovat viimeistelemättömät. Vasemmanlla olevat on tehty muistaakseni step-langasta ja kaksi muuta Lappajärven Värjäämön sukkalangasta. Niitä on Pellavasydämessäkin myynnissä. Ihan kiva neuloa ja tuloksena on ohut, kenkään mahtuva sukka. Ainoa miinus tulee siitä, että muutamia väripilkkuja on väärässä paikassa.

4 kommenttia:

  1. kyllä sukat saavat näyttää "kotikutoisilta".. omaa silmää ainakin miellyttää sellainen enemmän kuin "prässätty" malli..
    kivoja raitasukkia! värien leikkejä...
    jään kyllä lukijaksesi :D

    VastaaPoista
  2. Mun mielestä sukat istuu paremmin jalkaan, jos niitä ei ole prässätty. :) Mutta ymmärrän kyllä, jos joku pitää prässättyjä sukkia siistinpänä myynnissä. Mielipiteitä on monia! :) Kivat värit noissa sukissa!

    VastaaPoista
  3. Minun mielestä ei tartte prässätä :)
    Olisikohan asiakkaasi ostanut kaikki kolme paria sukkia, kun ei pystynyt tekemään valintaa :D

    VastaaPoista