lauantai 21. heinäkuuta 2012

Lähetyslista ja tarkennus myyntitiliasiaan

Olen sinisilmäinen.
Oikeasti ja kuvaannollisesti. Luotan ihmisiin. Tai no, löytyy minusta kyllä kyyninen puoleni.


Jonkun verran minulta kysytään neuvoja myyntitiliasioissa. Neuvon sen, minkä osaan, mutta aina pyrin muistuttamaan, että jokainen tapaus on erilainen ja varmimman neuvon saa esim. verotoimistosta.

Tarkennus: Myyntitili sinällään ei oikeuta arvonlisäveron suorittamiseen vain provisiosta. Koko casen pitää noudattaa välitysmyynnin sääntöjä. Tässä linkki, jossa puhutaan kyllä ihan muunlaisesta kaupasta. 

Lähetyslista:  Aloitin käsitöitteni myynnin viemällä tuotteeni osuuskunta-tyyppiseen kauppaan myyntitilille. En koskaan kirjannut viemiäni tuotteita mihinkään, en saanut mitään listaa myydyistä tuotteista, enkä tiennyt mitä oli vielä jäljellä. Kuukausittain sain summan tilille ja sillä hyvä.

Näin toimii moni minunkin kaupassani. Luottavat, tai sitten eivät viitsi nähdä vaivaa, tai...

Suosittelen alusta asti opettelemaan kunnon kauppatavoille! Kysymys ei ole luottamuksesta vaan selvyydestä ja riskien minimoimisesta. Olen oppinut sen nyt kantapään kautta.

Yrittäjäkollega vihjaisi, että "joku minulle käsitöitä myyntiin tuova" oli sanonut, ettei ole saanut kaikkia tilityksiä. Tyypillinen huhu, jonka alkuperää ei minulle suostuttu kertomaan. Miten sinä olisit toiminut? Minä aloitin soittorumban. Soitin kaikille myyjilleni, mutta kukaan heistä ei sopinut tuohon kuvaan. Kaikki olivat tyytyväisiä, eikä mitään ollut jäänyt hampaankoloon. Moni kyllä myönsi, ettei ole pitänyt tuotteistaan kirjaa...

Kun yritin saada lisätietoa, oli huhu jo ehtinyt siihen, että olen soitellut. Seuraavaksi minun piti lähteä muistelemaan entisiä myyjiä, sillä kuulemma "tapauksen" tuotteet eivät enää ole Pellavasydämessä myynnissä. Nyt olen kaikki muistamani käynyt läpi, eikä vielä ole "tärpännyt". Voitte varmaan kuvitella, mikä sotku tästä on tullut. Toiset pahoittivat mielensä siitä, että minä edes epäilen heitä tuollaisesta puheesta. Olen selittänyt, että minulla ei ole vaihtoehtoja. Toiset ihmettelivät yrittäjien välisen lojaaliuden puutetta. Joku epäili huhua haluksi tuottaa vain harmia. Haluan saada asian päätökseen ja selvittää, jos joku on pahoittanut mielensä. Yrittäjällä kun ei oikein olisi varaa pahoihin puheisiin. En tiedä, miten tämä päättyy.

Kun siis lähetät tai viet käsitöitä jollekin myyntiin - mihin tahansa ja millä systeemillä tahansa - tee lähetyslista. Kirjoita ylös tuotteet, määrä ja hinta. Lasku on helppo tehdä lähetyslistan mukaan. Siitä on myös helppo tarkistaa, mikä on tilanne: paljonko on myyty ja mitä on jäljellä. Kumpaisenkin osapuolen.

On olemassa valmiita jäljentäviä lomakkeita tähän tarkoitukseen, mutta aivan hyvin sen voi tehdä itsekin vaikka ruutupaperille. Itse olen tehnyt Wordilla asiakirjamallin, johon vain lisään kunkin tapauksen tiedot.
Vahingosta viisastuneena.



Uusia juttuja ja kuvia olisi taas takataskussa, mutta tämän halusin nyt tähän kohtaan "vuodattaa" pois sydämeltäni. Huomenna jää nähtäväksi lähdenkö putiikkiin vai pidänkö vapaapäivän? Teille haluan toivottaa kesäisen ihanaa viikonloppua. Mervi

Häkkiin vangittu

3 kommenttia:

  1. Mukavaa viikonloppua myös sinulle Mervi!

    VastaaPoista
  2. hei, uusi lukija tässä :) harmi, että tuollainen huhu lähti käyntiin. :/ mutta lueskelin tässä blogiasi ja on mielenkiintoista :) jatkossakin aion lukea!

    VastaaPoista