sunnuntai 24. kesäkuuta 2012

Virkattu juhannusruusu valmistui

Nyt se on valmis - ja niskat on jumissa!
Juhannusruusu-maton ohje on Kauhavan Kangas-Aitan. 
Ohjetta jouduin vähän säveltämään, kuten edellisissä postauksissani kerroinkin. 
Kuteena käytin minulla myynnissä olevaa rullakudetta - aivan ihanan pehmeää, sopivasti joustavaa ja kerrassaan miellyttävää virkata. Harmittelen, että juuri tuo erä alkaa loppua. 
Käyttämäni virkkuukoukku on kaikkein isoin metallinen eli numero 10. 

Matto on halkaisijaltaan 1,10 metriä ja kudetta siihen meni 3,20 kg. Rullissa on vaihteleva määrä - tähän meni vajaa 6 rullaa. Lopusta virkkasin vielä korin, josta tulikin tosi napakka koukulla numero 6.
Nyt on pakko pitää taukoa virkkaamisesta, että pääsee niskalihakset palautumaan. Jaa-a, ehkä pieni jumppatuokio auttaisi asiaa myös? Raivasin jo tien ompelunurkkaukseen, seuraavaksi vaihdan siniset langat ja toivon saavani jotain merellistä valmiiksi ensi viikon myyntiin...

Mervi

10 kommenttia:

  1. Todella kaunis matto! itse en ole vielä uskaltanut kokeilla tuota maton virkkausta, onnistuisikohan?
    Hartiat on varmaan jumissa, nyt vaan hipi hipi jumppaamaan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Putiikissani yksi 15-vuotias asiakas virkkasi juuri tällaisen maton ja hieno tuli! Eipä tuossa tarvitse kuin pylväitä ja kiinteitä silmukoita osata tehdä - ei mitään kommervenkkejä. Ainut ongelma (ainakin minulla) on siinä, että jos ohje ei täsmälleen sovikaan käytettyyn kuteeseen ja matto alkaa joko kupruilla tai liehittää...sitten joutuu säveltämään. Jos ei ole pitkään aikaan virkannut, voi tehdä ensin pöytäliinan tavallisesta langasta samalla mallilla. Ei ole niin raskas.

      Poista
  2. Kaunis malli matossa. Ja sinä osaat kyllä virkata tosi tasaista jälkeä, taitava olet.
    Mielenkiinnolla odotan kuvia merellisistä ompeluksista.

    VastaaPoista
  3. Kiitos kehuista! Loppu hyvin, kaikki hyvin.

    VastaaPoista
  4. Heippa!
    Olen juuri itse tekemässä samanlaista mattoa ja juuri tuolla Kauhavan kangasaitan ohjeella ja minulla tahtoo olla juuri tuota ongelmaa, että matto kupruilee, eikä jälki siis ole ihan tasaista.Kuteena minulla on ihan tavallista trikookudetta, mustaa väriltään.Mutta näin vähän käsitöitä harrasteenan en osaa alkaa itse ohjetta säveltämään, joten osaisitko sinä kertoa, että mitä muutit tuossa ohjeessa, jotta matosta tulee tasainen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos olet tehnyt ohjeen mukaan, niin lohdutan, että pienet kuprut kyllä oikenee...vähän sama kuin leivonnassa = uunissa tasaantuu!

      Joku silittää höyryllä ja itse olen havainnut hyväksi riiputtaa mattoa. Kokeilepa laittaa narulle roikkumaan ja muuta välillä asentoa. Kun matto on painava, se yleensä suoristuu tällä menetelmällä.

      Oikein isot kuprut on asia erikseen. Jos reuna näyttää "liehittävän" eli siinä on liikaa tavaraa, silloin pitää silmukoita vähentää. Jos taas maton reuna näyttää menevän "kupille" siinä on liian vähän silmukoita. Juhannusruusumatossa ei mielestäni haittaa vaikka vähän silmukoiden määrää vaihteleekin.

      Jos näistä ohjeista ei ole apua, lähetä kuva virkkauksestasi, niin yritän katsoa, mikä siinä on vikana. Mervi

      Poista
  5. Kiitos vinkeistä.Nyt kyllä vähän harmittaa, kun viime viikolla kerkesin jo purkaa maton, jota olin jo melko paljon saanut tehtyä :(.No, onneksi se on kohta samoissa mitoissa.Isoista kupruista ei tosiaan ole kyse, joten luulen että noilla riiputus/silitys keinoilla asia korjaantuu.Mutta palaan asiaan, jos vielä apua tarvin :). Nyt ei muuta ku virkkuun kimppuun :).

    VastaaPoista
  6. Tuo viimeinen lisäyskrs teki tolkuttomat kuprut eli *7p, 2kjs*. Ottaa kupoliin. Oli jo kolmanneks viimenen krs menossa kun kokeilin lattiaa vasten. Lisäyksistä jos joka kolmannen nyt jättäis pois, toivottavasti sitten tulee hyvä. Melko kauan saa noita isoimpia pylväskerroksia näpertää. Blaah.

    VastaaPoista
  7. Tosi kivan näköinen matto. Innostuin itsekin tekemään tällaisen. Googlailin tuota mattoa ja löysin tämän sinun sivun mattokuvat. Pitääpä vielä kylppäriin neuloa tuollainen kori hiusharjoille purkiksi. :)

    Essi
    https://trulymine-essi.blogspot.fi/