lauantai 28. huhtikuuta 2012

Vielä myyntitilistä


Kuva täydestä myyntihyllystä
Kiitos kaikista mukavista kommenteista edellisiin teksteihin! On kiva lukea, että jutuistani on ollut iloa ja jopa hyötyä.

Muutamia ehdotuksia uusiksi tuotteiksi tuli ja pari on jo edennyt siihen pisteeseen, että odottelen postia ja siis uusia tuotteita Pellavasydämeen myytäväksi. Myyntilille.

Varmaan moni (minä itsekin) ihmettelee, miksi pienihintaisia tuotteita ei voisi maksaa heti. Tottakai voi, mutta se ei ole kannattavaa ja siinä tapauksessa tuotteet jäisivät valmistajalle. Otan vielä esimerkin: Minulle tarjotaan käsintehtyjä koruja, joiden myyntihinta voisi olla korkeintaan 5 euroa. Valmistaja on käsitöiden harrastaja, eikä siis luonnollisestikaan alv-velvollinen. Hän haluaa koruista itselleen 3 euroa. Jos ostaisin korut, maksaisin niistä alvin 5x23/123= 0,94 eli alvin jälkeen minulle jäisi 5-3-0,94 = 1,06. Tosiasia on, että mikään kivijalkamyymälä ei pysy pystyssä tuollaisella myyntivoitolla, kun siitä pitää maksaa maksettaisiin vuokrat, palkat ja muut kulut.

Vielä muistutan, että jos alv:in laskee myyntihinnasta, niin kaava on tuo hinta x 23/123.
Alvittomasta hinnasta (alv 0%) lasketaan alv hinta x 0,23 ja alvillinen myyntihinta hinta x 1,23

Mutta varsinainen asiani tähän postaukseen on MYYNTITILIIN LIITTYVÄT EPÄKOHDAT
Myyntitili-myynnillä on positiivisia puolia, mutta eittämättä myös heikkouksia ja usein nämä aiheuttavat sen, että valmistajat eivät ole halukkaita antamaan tuotteitaan myyntitilille. Moni sanoo, että heillä on huonoja kokemuksia. Joku on siis pilannut hyvän tavan myydä käsitöitä.

- Välittäjiä on monenlaisia, myös epärehellisiä. Tilitykset eivät tule ajallaan, niitä joutuu kyselemään tai ei saa ollenkaan. Pahimmassa painajaisessa saattaa käydä niin, että tuotteen valmistaja ei saa rahojaan, mutta ei myöskään tuotteitaan takaisin.

- Tuotteet saattavat mennä pilalle. Tähän törmäsin tällä viikolla. Teimme siivousta putiikissa ja palauttelimme tuotteita, jotka eivät olleet menneet kaupaksi. Huomasin, että jokunen tuote oli virttynyt, joku jopa mennyt rikki. Joku välittäjä saattaisi palauttaa nuokin, mutta minä en tee niin. Myyn niitä alennettuun hintaan ja arvonalennus tulee minun tappiokseni. Tavallaanhan kyse on minun huolimattomuudestani, jos olen esim. pitänyt tuotetta näyteikkunalla liiallisessa auringonpaahteessa. (Vaikka voi se olla kyllä huonosta värjäyksestä tai normaalia huonommasta valonkestävyydestäkin johtuvaa) Tilitän siis nuokin tuotteet valmistajalle, vaikka en itse niistä mitään saakaan.

- Muutakin hävikkiä saattaa tulla. Tuotteita varastetaan tai kaikkia myyntejä ei ole kirjattu oikein tai myydystä tuotteesta ei ole tehty kuittia ollenkaan, jolloin se jää myös tilittämättä.

- Jos asiat oikein huonosti sattuvat menemään, niin välittäjän myyntitiloissa saattaa tulla tulipalo, vesivahinko tai varkaus. Tällöin hävikki on jo merkittävää. Tällaisten varalle on ainakin toisella osapuolella oltava vakuutus, joka kattaa nuo katastrofit. Itse olen ottanut vakuutuksen myös myyntitilissä oleville tuotteille, vaikka ne eivät siis ole minun omistuksessani. Toki myös tuotteiden valmistajalla voi olla vakuutus. Olen ajatellut niin, että valmistaja ei ole paikalla eikä voi "vahtia" tuotteitaan, joten ne ovat minun vastuullani.

Ainut tuote, minkä TIEDÄN varastetuksi, on tuo hevosenpää-kynttilä


Tässä muutamia välitysmyynnin huonoja puolia valmistajan kannalta katsoen.Kyse on aika paljolti luottamuksesta. Jotta ei tulisi pettymystä ja kiistoja, on tärkeää tehdä MYYNTITILISOPIMUS, jossa asiat sovitaan kirjallisesti ja nämäkin asiat otetaan huomioon. Meilläkin sellainen on tehty - itse laadittu. En tiedä onko sellaisia jossain olemassa valmiina. Totuus on se, ettei sitä tule käytettyä. Hmmmm...Tuotteet, jotka olen maailmalta saanut myyntiin, ovat arvoltaan aika pieniä, joten isoista rahoista ei ole kysymys. Olen iloinen, että minuun luotetaan - tai ainakaan epäluuloa ei ole suoraan sanottu! Mutta kuten jo mainitsinkin, moni on kieltäytynyt myyntili-myynnistä.

Jos sinun käsitöitäsi on välittäjällä myynnissä, olisi kiva lukea kommentteja. Oletko tyytyväinen, onko asiat menneet hyvin vai onko ollut valittamista?

Asiakas on aina oikeassa. Tuotteiden valmistajat ovat myös minun asiakkaitani.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti