sunnuntai 30. kesäkuuta 2013

Virallista asiaa kuitista

Tämä kirjoitus koskee välittäjäkauppaa ja kuitin kirjoittamista.

Hetken mielijohteesta kuvasin lauantaina putiikissa tiskin ääressä istuessani kuitteja. Ajatella, mikä loistava idea! Mutta siitä tulikin sitten mieleeni ihan asiallinen asia, joka ihan varmasti on uutta joillekin yrittäjille.

Käsitöitä myydään käsittääkseni paljonkin myyntitiliperiaatteella. Tästä olen kirjoitellut jo useammankin kerran, joten siihen en nyt puutu kuittia syvällisemmin. Pellavasydämessä on lähes 50 käsityöläistä - osa yrittäjiä, osa harrastajia - joiden tuotteita on meillä myynnissä. Osalla vain yksi tuote, mutta joillakin kokonainen repertuaari.

Aloittaessani tämän VÄLITTÄJÄKAUPAN soitin verotoimiston yrittäjien palvelunumeroon ja kysyin neuvoa, mitä vaatimuksia kuitille on välittäjäkaupassa. Kirjoitan nyt koko ajan kirjoittamisesta, koska minulla ei ole käytössä kassakonetta. Periaate on kuitenkin molemmissa sama. No, tuo soitto ei tuonut mitään uutta. Lieneekö vastaaja koskaan joutunut edes miettimään moista asiaa?

Meille käyttökelpoisin kuitti on tällainen pystymallinen. Näitä olen löytänyt kahdenlaisia ja tämä kuvassa oleva ei ole se paras. Tässä on aivan turhaan tuolla yläosassa ostajalle oma lokeronsa, sitä ei tarvita koskaan.

Koska välittäjäkaupassa myyjänä on tuotteen valmistaja (käsitöiden ollessa kyseessä) ja minä olen VAIN VÄLITTÄJÄ, en siis myyjä. Tämän perusteella myös kuitti on kirjoitettava myyjän nimissä. Mutta jos kuvitellaan, että asiakas ostaa vaikka kolmelta eri valmistajalta jonkun tuotteen ja vielä Pellavasydämen omista valikoimistakin, joutuisin kirjoittamaan 4 erillistä kuittia! Tämä olisi mielestäni aivan hölmöä ja aiheuttaisi asiakkaille kovasti hämmästelyä. Heitä tuskin kiinnostaa nämä eri kaupankäynnin muodolliset vaihtoehdot.

Olen päätynyt sellaiseen ratkaisuun, että kirjoitan kuittiin myyjäksi Pellavasydän, mutta jokaisen tuotteen kohdalle tavalla tai toisella maininnan siitä, kuka sen tuotteen oikea myyjä on. Allaolevassa tapauksessa asiakas on ostanut Heli Niemen valmistamat keraamiset sammuttajatontut ja minun omaan valikoimaani kuuluvan metallisen koukun.


Jos kysyisin joka asiakkaalta, että haluaako hän kuitin, tuskin kukaan haluaisi. Mutta kun se ensi vuoden alusta tulee joka tapauksessa pakolliseksi (asiakas velvoitetaan sitä jopa pyytämään) olen totutellut asiakkaani tähän. Itse kirjoitan kuitin joka tapauksessa, koska kuitti on välttämätön siinä vaiheessa kun alan tilittää myyjille heidän osuuksiaan.

Kuiteista tehdään myös kuukausierittely vai miksi sitä sanotaan. Kuukausittain teen erittelyn joka päivästä, kuinka paljon on ollut omaa myyntiä ja erittelyn myös varsinaisien myyjien myynneistä. Ja kaikki tämä käsipelillä! Yritimme löytää sopivaa kassakonetta, mutta jotenkin se ei vaan kolahtanut. En luota omaan taitooni koneiden kanssa - pelkäsin, että jos tilitykset eivät kuitenkaan näy tai jostain syystä onnistu. Jälkeenpäin ei olisi mitään mahdollisuutta tarkistaa asiaa. No, varmasti löytyisi nykyaikaisia hienoja kassakoneita, joihin saisi ohjelmoitua mitä vaan ja tulisi asiat kerralla kuntoon ilman noin monia välivaiheita.

Tämä systeemi on meillä toiminut tähän asti ja nythän tätä on enää kaksi-kolme kuukautta jäljellä ja sitten ei enää tarvita kassakuitteja...

Pellavasydämen Mervi

2 kommenttia:

  1. Oh, kuinka liikuttavaa ja perinteistä. Minua ilahduttaa ja hämmästyttää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joskus asiakas haluaa tuollaisen käsin kirjoitetun kuitin ihan vaan sen takia, kun ne on niin harvinaisia. Tällaisissa pikkuputiikeissa ei kauppa käy koskaan niin vilkkaasti, etteikö ehtisi kuitin kirjoittaa. Harvoin käy niinkään, etteikö kuitin tila riittäisi, ostokset ovat kuitenkin sen verran pieniä.

      Poista