seuraa sähköpostitse

maanantai 2. joulukuuta 2013

Niin paljon turhaa...

Kaikkein ikävin kotihomma on minulle aina ollut kausivaaterumba. Kesävaatteet varastoon, talvivaatteet esille ja päinvastoin. Pari viime vuotta se on hieman helpottunut, sillä mieheni toimii siinä(kin) hommassa avustajana - olosuhteiden pakosta.

Koko kodinhoitohuone pääsi täydelliseen kaaokseen, kun SEKÄ kesä- ETTÄ talvivaatteet seilailivat siellä täällä ja etupäässä lattialla jätesäkeissä. Tänään sain tarpeekseni ja teimme sen ruljanssin yhdessä. Siksi siis yhdessä, että minä en voi siirtyä vaate - tai mikään mukaan tavara -  kädessä mihinkään.

Jokaikinen kerta käymme saman keskustelun. Mieheni kysyy "koska olet tätä viimeksi käyttänyt" erilaisin sanavalinnoin. Ja minä joudun puolustelemaan ja selittämään että "ei nyt kannata kesävaatteita laittaa kirpparille, ei niitä NYT kukaan osta". Tai että "ei sitä tiedä, jos vaikka tänä talvena nuo housut jo mahtuisivatkin päälleni". Ja sitä rataa....

Kun saimme urakan valmiiksi ja kaikki talvivaatteet oli kaapissa (ja neljä jätesäkkiä kesävaatteita menossa vintille) mieheni huokasi, että puseroita/tunikoita oli kuulemma seitsemänkymmentä. Eikä - se laski ne kaikki! Enkä viitsi tarkistaa, vaikka se aivan uskomattomalta kuulostaakin.

Eihän mulla ole koskaan mitään päälle laitettavaa.

Lisäys: seuraavana aamuna oli kuitenkin pakko käydä tarkistamassa asia, sen verran se jäi kaivelemaan. Kyllä, toden totta, 71 henkaria.


Tässä kaapissa olisi ammattijärjestäjälle töitä. Montakohan henkaria jäisi jäljelle? Tällaiselle pihille ihmiselle vaan on NIIN vaikeaa luopua turhastakin tavarasta. Jos kuitenkin sitä tarvitsee....

Minua on valistettu (sisareni viimeksi tällä viikolla) etteivät ihmiset yleensä tee noin. Kaikki vaatteet kuulemma säilytetään samassa kaapissa. Mites teillä, mahtuuko kaikki kesä- ja talvivaatteet kaappeihin vai onko teillä samanlainen rumba kuin meillä? Tämä ei muuten koske vain minua - myös mieheni tekee omassa kaapissaan saman operaation. Sillä erotuksella, että hän vie paidat henkareissaan vintille. Vain minulla siis on kova silittäminen, kun nostelen vaatteet jätesäkeistä kaappiin....

Mervi

12 kommenttia:

  1. kyllä meilläkin tehdään vaihto kesä- ja talvivaatteisiin, ei ne mahdu kaappiin muuten millään. Ja minä kyllä laitan surutta sellaiset vaatteet kiertoon mitä en ole sinä kautena käyttänyt, monesti menee ihan vain Konttiin, en jaksa kirpparirumbaa usein pyörittää :)
    -Sari Noormarkusta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noin minäkin aina päätän, mutta sitten alan kuitenkin venkoilla, jos kuitenkin alkaisin pitää....

      Poista
    2. En minäkään niitä kirpparille vie, en saisi kannettua enkä ehdi enkä jaksa hinnoitella. Vien kierrätyskeskukseen, josta yleensä häviää nopeasti vaatteet, ilmaisia kun ovat.

      Poista
  2. Ennen vanhaan nuorena tyttönä tätä hommaa tehtiin, mutta nyt mulla on kesät talvet samat vaatteet :)

    VastaaPoista
  3. Kiertoon vaan pitämättömät vaatteet. Mun kaappiin ei tule yhtäkään vaatetta, kenkää, laukkua tms (ainoana poikkeuksena urheiluvaatteet), ellen poista kaapista yhtä vastaavaa tuotetta. Paita paidasta, laukku laukusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun on varmaan tiukennettava tuota sääntöä, jos meinaan saada henkarit riittämään ja kaapin edes jotenkin toimimaan - siis kaksi tunikaa pois uudesta tunikasta!

      Poista
  4. Kiertoon vain ja pian. Tuollainen määrä tavaraa,huh huh. Ihanaahan se on, jos voisi aamulla valita ihan kuin vaateliikkeestä, mitä tänään haluaisi päällensä. Minulla on hirveän vähän vaatteita, mutta eläkkeelle jäämisen jäkeen en ole tarvinnut kuin kotivaatteet ja yhdet paremmat. Talvitakki on 15-vuotias ja juhlajakun ostin työssä ollessani ja olen siitä paikasta lähteny jo vuonna 96. Sama pellavainen jakku oli kaksitoista vuotta sitten isäni hautajaisissa ja tyttären yo juhlissa ja ystävän synttäreillä ja kymmenessä joulujuhlassa:):) Ei meillä tosin ole vaatehuonettakaan ja kaappejakin vain kolme koko talossa:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla edessä sama tilanne, kun jään kotiin. Ei enää tarvitse niin paljon vaatteita. Vain kotiasuja. Ja tosiasiahan on, että vaikka nuo 71 henkaria roikkuu kaapissa, vain pientä murto-osaa niistä käytetään. Ehkä suurempi osa siirretään semmoisenaan, käyttämättömänä taas kesäsäilöön.

      Ei vaiskaan, ei enää.

      Poista
  5. Mulla on itselleni sääntö, että ellen ole vuoteen (tai kahteen) käyttänyt jotakin vaatetta, vaikka tilaisuuksia olisi ollut, niin laitan vaatteen kiertämään. Suosittelen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mä vaan ooon niin hyvä selittämään ja keksimään verukkeita. Jos kuitenkin ja ehkä sittenkin... Pitäisi alkaa tiukaksi!

      Poista
  6. Hmm...entäpäs jos kokeilisit luopua tavaroista asteittain, sillai vähän kerrassaan. Vaikka pusero kerrallaan. Mä itse olen myös melkoinen hamsteri ja pahanpäivän varalle kerääjä ja olen opetellut tavaroista luopumista juuri noin, vähän kerrassaan.

    VastaaPoista