keskiviikko 21. elokuuta 2013

Ihan uskomatonta

Tää on nyt pakko kirjoittaa just nyt, kun on tää fiilis päällä. Tällainen mielenpurkamispostaus. Olis kyllä mentävä putiikkiin, mutta tää nyt nopeesti.

Pirkko on siis putiikissa ja minä puhelimen päässä. Pirkko soittaa ja kysyy, että "täällä on nyt asikas, joka kysyy, että ehditkö tehdä tällaisen .... lauantaiksi." Selviää, että kyseessä on yksittäinen loppuunmyyntituote, joka myydään vitosella. Sen alkuperäinen ( sekin liian halpa) hinta on 12 euroa. "Niin ja sitten vielä, että onko hinta sama?", jatkaa Pirkko.

Ymmärrätkö? Asiakas tekee löydön alle puoleen hintaan ja KUVITTELEE että minä teen LAUANTAIKSI kaksi sellaista lisää SAMAAN ALENNETTUUN HINTAAN !!!!!!!!!!

Jos hiukan rauhoittuisin tältä nauru/kiukultani niin ymmärtäisin kyllä, että jokainen ajattelee vain omaa kukkaroaan. Mutta silti. Alennusmyynti tarkoittaa tässä tapauksessa, että kauppias tekee tappiota ja joku tahtoo, että hän tekisi vielä enemmän tappiota. Vain minä (ja lähipiiri) käsittää sen, että lisäksi on aivan ylivoimainen vaatimus tässä kiireessä ottaa lisää tekemistä.

Ei silti, olisin suostunut. Jos asiakas olisi suostunut maksamaan sen alkuperäisen 12 euroa, mutta ei suostunut. Huoh! Nyt ei tarvitse venyä tuohon suoritukseen.

Ja nyt tää lähtee putiikkiin järjestelemään takahuonetta, jotta saadaan kankaat viikonlopuksi alennukseen.

Mervi
ps. nyt otin riskin. En tiedä, oliko muita asiakkaita seuraamassa tätä tilannetta tai käykö tämä asiakas täällä lukemassa. Mutta. Voin sanoa tämän saman ihmettelyn asiakkaalle suoraankin. Ja jos sinua hyvä paikallinen anonyymi tämä kiukuttaa, niin lauhduta kiukkusi sillä tiedolla, että kohta loppuu asiakkaiden arvostelu, kun loppuu kauppakin. 

Hyi Mervi, taas sinä olet ilkeä!

17 kommenttia:

  1. Ei, et tosiaan ollut ilkeä!
    Ei missään nimessä tarvitse alihinnoitella itseään tai työtään vain sen tähden, että joku saisi halvalla tuotteen.

    Itse olen alkanut ihan rehellisesti kertomaan asiakkaan kinuessa alennusta, että mistä hinta koostuu, ja kyllä ovat olleet hiljaa sen jälkeen, kun ovat kuunnelleet listaa, joka ei ole edes ollut lopuillaan, kun olen itse lopettanut.

    Välillä tekisi mieli oikein suoraan kysyä:
    "Alentaisitko itse omaa palkkaasi?".

    VastaaPoista
  2. ei hyvänen aika,kaikkea ni immeiset kuvitteleeki!

    VastaaPoista
  3. Uskomattomia tyyppejä! Ihan oikein teit.

    VastaaPoista
  4. Et ollut ilkeä. Eikös kyseessä ole kuitenkin loppuunmyynti.
    Mielestäni tuollaisissa tilanteissa voi ihan hyvin sanoa, että teet tuotetta jatkossa tilaustyönä x-hinnalla. Sillä hinnalla sitä voi tilata jo nyt, jos rekistä ei sopivaa löydy.

    VastaaPoista
  5. Olen itsekin yrittäjä ja vähän ihmettelen, että tällainen saa sinut noin harmistumaan. Tarkoitan, että tuollaisiahan asiakkaat ovat, siis ne asiakkaat, jotka eivät satu olemaan missään tekemisissä yrittäjämäisen ajattelun kanssa. Vastaa vain "Ikävä kyllä, nyt ei onnistu" ja jatka puuhiasi, niin me muutkin yrittäjät tehdään : ) - Tiina -

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä nyt en ookkaan niinkuin muut! Päästä jalkoihin tunneihminen, impulsiivinen, äkkipikainen - mutta niin hyvä näyttelemään. Jos olisin ollut itse paikalla, asiakas ei takuuvarmasti olisi nähnyt tunteitani. Onneksi saan täällä blogissa näyttää tunteeni, jos haluan.

      Joissain muissa asioissa voin olla jopa parempi kuin muut yrittäjät.

      ps. Vältän sanomasta "ei..." - se kuulostaa niin negatiiviselta. Asiakkaalle siis kerrottiin, että KYLLÄ ONNISTUU, mutta alkuperäisellä hinnalla.

      Poista
  6. En kyllä ymmärrä minäkään tälläistä tyyliä, että julkisella blogilla sivaltelet asiakkaitasi milloin mistäkin.

    Ja ei, älä vastaa että "kukaan ei tunnista asiakasta" jne, koska kyllä ensinnäkin tunnistaa: se asiakas ITSE ja lisäksi moni moni lukia ajattelee, ettei sinun kanssasi voi kauppoja tehdä tai liikkeessäsi edes käväistä, kun saa peräänsä kuitenkin jotain herjausta täällä blogissa sitten jälkikäteen.

    Paha kello kuules kauas kantaa, ja sinun tyyliäsi yrittäjänä ja asiakaspalvelijana on kauhisteltu jo kauan.

    Jokainen puotipuksu saa tietysti olla juurikin niin "tunneihminen, impulsiivinen, äkkipikainen" jne kuin itse haluaa ( tai mihin omat mahdolliset henkiset voimavarat riittää), mutta kyllähän OIKEA asiakaspalvelija pitää kuule mölyt mahassaan eikä huutele missään netissä eikä kyllä muuallakaan asiakkaidensa perään tällälailla kuten sinä jatkuvasti teet. Tai ei ainakaan, jos haluaa menestyä.
    Noh, sinähän oletkin ilmeisesti konkurssia tekemässä, joka ei kyllä tässä valossa ihmetytä yhtään...

    Kyllä asiakkaat menevät ennemmin sellaisen yrittäjän luo rahoineen, joka ei kirjoittele blogeissa tai muissakaan siitä, kuinka tyhmiä, ilkeitä, varkaita tai mitä nyt milloinkin asiakkaansa TAI työntekijänsä/ harjoittelijansa ovatkaan!

    Yst. terv. menestyneen puotipuksun ( jo viidessä polvessa) toisen uran valinnut tytär
    ( toivottavasti sinulla riittää rohkeutta julkaista myös eriäviä mielipiteitä blogissasi?)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taas tätä "kukaan ei ole profeetta omalla maallaan"... nää OMAT sitten jaksaa mua lytätä! Mutta siis, minullahan kyllä rohkeus riittää. Julkaisen kyllä näitä narinoitakin, senkin uhalla, että sitten minua moititaan "miksi julkaiset ikäviä kommentteja, en minä koskaan..." jne.

      Juuri tällaiset kommentit muuttavat kivankin (siis jonkun muunkin kuin minun) blogin ikäväksi. Kuka haluaa tällaisia kommentteja lukea?

      Ja sitä minä en edelleenkään ymmärrä, että miksi ihmeessä sinun pitää tätä blogia lukea, kun sitä ja minua niin hirveesti inhoat. Miksi ihmeessä tulet tänne aina, aina ja aina vaan, kun voisit mennä lukemaan niitä muita, mistä tykkäät?

      Minulla riittää kyllä rohkeus, mutta mistä sitä saataisiin sinulle, että uskaltaisit omalla nimelläsi ja naamallasi tulla nämä asiat sanomaan minulle ja muille kirjoittamaan?

      Poista
  7. Ihan vain vilpittömänä huomiona tämä. Olen blogiasi seuraillessani huomannut, että tunnut melko usein joutuvan sanaharkkaan eri ihmisten kanssa tai ajautuvan ristiriitatilanteisiin sekä tilanteisiin, joita koet pahaa mieltä ja ärtymystä. Tietysti kaikki joutuvat joskus, mutta blogistasi välittyy tunne, että olet usein napit vastakkain jonkun asian tai ihmisen tai ajatuksen kanssa. Voisi ajatella jo, ettei se ole vain huonoa tuuria tai sattumaa, että juuri sinun tiellesi näitä ihmisiä tai tilanteita osuu. Oletko oikeasti koskaan miettinyt, että oma toimintasi tai ajattelutapasi olisi näitä tilanteita edesauttamassa? Omaa toimintaa ei ole helppo miettiä tai nähdä, mutta niin, ajattelin kysyä oletko? Luulisin sen olevan raskasta olla vähän väliä ärtynyt jostain asiasta, varsinkin kun muitakin huolia (terveys) mitä ilmeisemmin on. Voisiko omille ajattelu/toimintatavoille tehdä mitään?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla sinusta, olen jo hätäillyt...

      Olenhan usein kirjoittanut, että olen hankala ja ilkeä ihminen!

      Totuus on myös se, että lähes kaikki bloggaajat saavat ennen pitkää kuraa niskaansa. Olen nähnyt aivan hirveää blogikiusaamista ja aivan ilman kirjoittajan syytä. Onneksi minun ulkomuotoani ei ole vielä kommentoitu!

      Kolmas osatotuus on se, että suuurin osa ei julkaise ilkeitä kommentteja. Monet ovat minullekin antaneet ohjeen, jota itse noudattavat, ettei todellakaan kannata antaa ilkeilijöille sitä iloa, että julkaisee heidän tuotoksensa. Eikä ainakaan kannattaisi vastata. Minä olen valinnut toisen linjan. Asetan itseni alttiiksi.

      Neljäs pointti on se, että tiedän nuo ilkeilijät. Ovat paikkakuntalaisia ja vääristelevät esim. sitä, miten torinkulmilla minua moititaan. Yksi näistä on entinen työntekijä, joka näin haluaa palkita minut.

      Haluan heittää kysymyksesi pallona takaisin sinulle. Kerro, mikä tässä blogissa on niin ärsyttävää!

      Kaikissa meissä on omat hyvät ja huonot puolensa, itsekin näen enemmän niitä huonoja puolia, mutta teen kovasti töitä muuttaakseni itseäni. Ongelmani on se, etten tahdo millään uskoa, kun joku antaa positiivista palautetta.

      Ja vastauksena sinulle, kyllä, olen tosi paljon miettinyt ja analysoinut itseäni myös lähipiirin kanssa. Minulla on ihana sisar, jonka kanssa voin puhua ihan mistä tahansa ja häneltä saan palautetta ja paljon hyviä neuvoja itsestäni ja käyttäytymisestäni.

      Ja näköjään myös blogini lukijoilta.

      Poista
  8. Ei minulla ole hätää, H-hetkeen on vielä noi kuukausi aikaa, mutta piilotin blogini hetkeksi.

    Itse en ajattele, että blogisi itsessään olisi ärsyttävä. Tuskin viitsisin silloin täällä edes kuulumisia käydä lukemassa. Hetkittäin huomaan kuitenkin ärsyyntyväni siitä, että vaikutat ajoittain melko kärkkäältä ja ehdottomalta, mikä ei aina vaikuta aikuisen ihmisen käytökseltä. Ja tämä kärkkäys näyttäytyy sinulle tyypilliseltä (kirjoittamasi perusteella) myös blogisi ulkopuolella, "oikeassa" elämässä. Sinälläänhän ne eivät ole mitään vain ja ainoastaan negatiivisia asioita, mutta voivat sitä väärinkäytettynä olla. Lauot jotain kärkästä ja vaikutat olevan ärtynyt, se aiheuttaa negatiivisia reaktioita toisissa, joista ärsyynnyt taas jne. Noidankehä. Jos siitä ei nauti, miksi sitä pitää toistaa?


    Ja kieltämättä en henkilökohtaisesti pidä siitä asiakkaiden arvostelusta, josta täällä onkin aikaisemmin ollut puhetta. Ottamatta kantaa kyseessä olevien asioihin sen enempää (hinnoitteluun tms, niistä en tiedä mitään), on kurja lukea ajatuksiasi asiakkaistasi, vaikka niitä et ääneen heille sanoisikaan. On totta, että jos tietäisin jonkun myymälän pitäjän ajattelevan noin niinkuin usein kirjoitat ("tyhmät asiakkaat kun eivät ymmärrä tätä yrittäjän näkökulmaa", kärjistäen siis), vaikuttaisi se todellakin haluuni mennä itse liikkeeseen asiakkaaksi. Todennäköisesti en menisi. Mielikuvilla on paljon valtaa.

    Kirjoitat, että olet hankala ihminen. Haluatko siis ollakin? Ajattelen, että "hankaluus" ei ole mikään pysyvä syntymässä saatu ominaisuus kuten vaikka silmien väri, vaan enemmänkin käyttäytymisestä ja omasta suhtautumisesta kiinni oleva asia. Ja käyttäytymistään voi muuttaa ja muokata, jos haluaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 1) Itsekin blogia pitävänä tiedät ihan varmasti, ettei blogi välttämättä kerro koko totuutta kirjoittajan elämästä. Minä kun kirjoitan omalla nimelläni, en kovasti voi valehdella, mutta voin jättää kirjoittamatta vaikka mitä. Sinä kirjoitat anonyyminä, voisit syöttää vaikka pelkkää pajunköyttä meille lukijoille.

      Blogeihin kannattaa suhtautua varauksella, ei sen kirjoittajan elämä ehkä ihan sellaista olekaan.

      2) Kirjoitat, että jos tietäisit myymälän pitäjän ajattelevan.... onneksi et tiedä! Saattaahan olla, että kun astut johonkin liikkeeseen, myyjä ajattele heti "voi ei TAAS toi on täällä" tai "ei mää en jaksa nyt..." tai "Oho, ompas hirvee asu.." tai mitä tahansa. Onneksi emme tiedä, mitä meistä ajatellaan, se olisi kamalaa ja rajoittaisi hirveästi elämää!

      3) Voin antaa itsestäni monenlaisia diagnooseja. Osa on totta, osa ironiaa. Koska emme liene koskaan tavanneet, ei kannata lyödä lukkoon käsitystäsi minusta.

      Poista
  9. 1) Tiedän, ettei blogit kerro koko totuutta. Mutta kysyit mikä BLOGISSASI ärsyttää, kerroin ajatukseni sen "totuuden" pohjalta mikä täältä minulle välittyy. En sinun elämääsi muuten tokikaan osaa arvioida.
    2) Totta. Mutta edelleen viittaan siihen, että kysyit mikä ärsyttää. Vastasin. Itse ajattelen niin, että yrittäjän on hyvä pitää negatiiviset ajatukset asiakkaista itsellään, mielestäni hyvän yrittäjähengen mukaista ei ole heitä solvata. Mutta sinä teet niinkuin parhaaksi katsot, tämä oli vain mielipiteeni mitä kysyit.
    3) En ole lyönyt lukkoon mitään käsitystä. Peilasin vain itse kirjoittamaasi ja luulen, että ehkä et täysin tuulesta ole omaakaan ironiaasi napannut. Mutta en voi tietää, eikä ole niin väliksikään.
    Minun puolestani tämä on tässä. Pyysit ajatuksia ja nyt jätän ne sinulle, teet niillä mitä tahdot. Hyvää jatkoa sinulle kuitenkin toivotan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Olen koko illan näitä asioita ajatellut - välttämättömät ompelutkin ovat jääneet tekemättä. Otan aina saamani kommentit tosissaan. Välillä itkien välillä sydän ilosta pakahtuen.

      Luin nämä kommenttisi miehelleni ja kysyin hänen mielipidettään. Sain vastauksen: "Siellä taitaa olla vertaisesi kirjoittaja". Mitähän se tarkoitti?

      Seuraava kirjoitukseni onkin sitten provosointia täydeltä laidalta...

      Poista
  10. "Loppuunmyynnin tarkoituksena on nimenomaan päästä eroon olemassa olevasta tietystä tavaravarastosta tai tuote-erästä. Siksi loppuunmyynnin kohteena olevaa varastoa ei saa täydentää loppuunmyynnin aikana eikä enää sen jälkeen, kun päätös loppuunmyynnistä on tehty."

    http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/yritykselle/markkinointi-ja-mainonta/alennus-ja-tarjousilmaisut/loppuunmyynti/

    Kai tuo käsitöihinkin voi päteä, vaikkei sitä varastoa ihan samalla tavalla täydennetäkään. Tuotteita ei pitäisi loppuunmyynnissä enää tulla lisää, vaan silloin saa myydä enää loppuun ne mitä on jo valmiina. Ihan lakiinkin perustuen voi tuollaisesta siis tässä tapauksessa kieltäytyä ja siten välttää kiusallisen tilanteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Auts! En muuteen ikipäivänä ole ajatellut, että loppuunmyyntiä voisi rajoittaa joku tuollainen laki. Onneksi on noin viisaita lukijoita, joilta saan hyviä vinkkejä.

      Ollaankohan me nyt rikottu lakia, kun laitetaan vähän kerrassaan tuote-eriä lopppuunmyyntiin? Ensin oli valmistavara, tänään vaatepuoli ja kankaat. Vielä on käsityötarvikkeet normaalihintaisia, ne tullevat alennukseen myöhemmin. Samoin ompelutarvikkeet odottavat vielä vuoroaan. Ei vaan riitä voimat kaiken yht'aikaiseen käsittelyyn.

      Mutta sitä virhettä emme siis tee, että valmistaisin uusia tuotteita loppuunmyyntiin. Se on suuri helpotus.

      Ai mutta. Osaatko vastata siihen kysymykseen, että voinko tehdä edes noita pellavatunikoita lisää, kun ne eivät koskaan tulekaan loppuunmyyntiin, vaan niiden myyntiä jatkan verkkokaupassa.

      Poista