seuraa sähköpostitse

lauantai 19. huhtikuuta 2014

Erehtyminen on inhimillistä

Minulla on normaalioloissa kotonakin paljon lääkkeitä. Täällä sairaalassa niitä on luonnollisesti vielä enemmän. En ole noihin kovasti huomiota kiinnittänyt - syön mitä tuodaan. Ainoastaan sitä olen vahtinut, että saan Tramalini ajallaan, jottei pääse vieroitusoireet jylläämään.   Eilen tuotiin aivan uudenlaiset lääkkeet, niin erilaiset, että kiinnitin asiaan huomiota. Selvisi, ettei ne olleetkaan ollenkaan minulle kuuluvia....mitähän olisi tapahtunut, jos olisin syönyt? Entä jos olisin niin huonossa kunnossa, etten pystyisi itse tarkkailemaan tilannetta?   

Aamupalalla ei ole oikein mitään minulle tarjota. Monenlaista kyllä tarjottimelta löytyy, mutta minä vaan en pysty syömään. Mieheni tuo kotoa mysliä, jonka syön maidon kanssa. Lääkkeitä on samaan aikaan otettava kourallinen. Joukossa on ollut yksi iso ja TODELLA pahanmakuinen. Usein alkaa yököttää ja tänään jo vatsansisältö kääntyi väärin päin. Olen sitä puhunut hoitajille ja puolihuolimattomasti on todettu, että se on varmaankin se antibiootti.

Tänään alkoi tuntua niin pahalta, että otin vielä asian puheeksi ajatuksella, että jos sen vaikka voisi vaihtaa johonkin toiseen. Onneksi kohdalle sattui hoitaja, joka otti sen asiakseen. Hän esitteli minulle koko lääkesatsin, jolloin ilmeni, että ko. tabletti onkin B-vitamiini! Minä ihmettelemään, että mistä sellainen on tullut. Lopulta selvisi, että minulle välttämätön D-vitamiini oli vaihtunut B:ksi.  

Ihanaa, huomenaamulla ei tarvitse syödä aamupalaa yökäten!  

Jokaisen, joka syö lääkkeitä, pitäisi huolehtia siitä, että tarkka lääkelista kulkee mukana vaikkapa kukkarossa. Nyt sen ymmärrän!    MERVI


9 kommenttia:

  1. No huh-huh. Onpa melkoista pillerinpyöritystä siellä, pitäiskö ottaa valokuva joka pillerisatsista, että voi vertailla seuraavaan annokseen.

    VastaaPoista
  2. Aikamoinen moka, kauheeta! Olipa hyvä, että huomasit!

    VastaaPoista
  3. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  4. Entä potilas, jonka kanssa lääkkeet vaihtuivat? Ehtikö hän ottamaan sinulle kuuluvat lääkkeet vai huomattiinko erehdys ennen sitä?

    VastaaPoista
  5. Voi ei! Mä niin olen luottanut meidän hoitohenkilökuntaan. Tällaista ei saisi tapahtua minkään tekosyyn varjolla. Ota viimeistään seuraavalla lääkärikierrolla asia esille, jos et ole jo ehtinyt. Viittaan pari postausta aikaisempaan otsikkoosi ´potilaan itsemääräämisoikeus´, kyllä on oikeus vaatia virheettömyyttä näin tärkeässä asiassa!
    Kaikesta huolimatta, positiivisuutesi ansiosta, uskon sinun pääsevän ylitse kaikista vastoinkäymisistä.
    Hyvää pääsiäispäivän aamiaista, ja ennen kaikkea jaksamista :)
    T. Taina

    VastaaPoista
  6. Ehdottomasti pitäs tietää lääkkeensä ulkonäkö, mikä on aika vaikeeta sairaaloissa kun on paljon rinnakkaslääkkeitä. Mie ainakin syynäisin lääkket tarkkaan, mitä ne syöttäisivät. On tosi hyvä kun huomasit väärät lääkkeet! Toivottavasti saatte hyviä pääsiäisruokia ja paremmanmakuisia tabletteja. Hyvää pääsiäistä!

    VastaaPoista
  7. Onneksi olet järjissäsi :) jotenkin minä niin toivon sinulle pitkiä voimia kestää jälleen uusi koettelemus! Ne beet muuten on kaikki samanlaisia kammomakuisia ja melko suuriakin, en yhtään ihmettele yökkäyksiäsi, pah:( tsemppiä, vaikken paljoa ole kommentoinutkaan, olet mielessäni paljon.

    VastaaPoista
  8. Kyllä kannattaa olla tarkkana lääkkeiden suhteen tuolla Maria-Sofialla. Ei ole ensimmäinen kerta, kun kuulen että siellä on annettu toisen ihmisen lääkkeet.

    VastaaPoista
  9. Kylläpä he siellä hutiloivat,ehkä kiire vaikuttaa erehtymiseen. Mä joka päivä käyn lukemassa sinun kuulumisia ja olet rukouksissani. Voimia sinulle toivotan ja parantumisia!

    VastaaPoista