lauantai 11. toukokuuta 2013

Myyntitili-hinnoittelusta

Tiedän, että täällä käy lukemassa myös käsityöyrittäjiä ja tämä teksti onkin tarkoitettu lähinnä heille. Tokkiisa muutkin saavat lukea.

Ei kun ensin piti sanoa kovasti kiitoksia edelliseen tekstiin tulleista kommenteista, palaan niihin vielä uuden tekstin myötä.

Mutta siis. Olenkin kertonut, että tyttäreni tekee opinnäytetyötään myyntitili-aiheesta. Tässä yhteydessä minä saan välillä fliiteihini. Eli minun toimintaani arvostellaan, moititaan ja minulle annetaan korjausehdotuksia, ehkä jopa -vaatimuksia.  Tässä yhteydessä joudun tietysti itsekin miettimään paitsi omia toimintatapojani myös myyntitiliperiaatetta yleensäkin.

Olen tätäkin asiaa valottanut jo, mutta kertaan vieläkin, sillä omakin ajatukseni selkenee toiston myötä. Kerron yhden ostotapahtuman. Harva myytävä tuote Pellavasydämessä maksaa yli 100 euroa, nyt oli kyse sellaisesta. Tuo on meillä sikses kallis ostos, että sitä kyllä harkitaan. Kyseessä on aidosta luonnonmateriaalista valmistettu, paljon työtä vaativa tuote. Valmistaja on laittanut sille myyntihinnaksi 121 euroa. Tuo on tuotu silloin, kun oma provisioni vielä vaihteli tapauskohtaisesti. Tyydyin 30 %: provisioon, eli tulisin saamaan 36,30 euroa tuotteen myynnistä, mistä päältä lasketaan pois alv 24 %. Valmistajalle tilitän 84,70 euroa.

Koska näin asiakkaan empivän ja halusin päästä vähän talvisesta tuotteesta "eroon" pudotin hinnan 110 euroon. Näin ollen minulle jää 26, 30 euroa. (Minulla ei ole oikeutta tinkiä valmistajan hinnasta, ainoastaan omasta provisiostani, sopimuskysymys, joka uusissa sopimuksissa otetaankin huomioon).

Nyt tullaan siihen asian ytimeen. Jos oletetaan, että asiakas on valmis laittamaan lahjaan rahaa 120 euroa, tämä vaihtoehto oli ehkä huonoin mahdollinen. Jos olisin saanut myytyä vastaavan  OMAN tuotteen, josta materiaaliosuus olisi ollut pieni ja työn osuus suurempi, olisi itselleni jäänyt enemmän. Parhaassa tapauksessa olisi voinut olla kyseessä tuote, jolle olen vaan osannut laittaa kunnollisen järkevän katteen ja saanut myyntityöstäni kunnon korvauksen.


Toistan mielessäni kysymyksen, että MITEN IHMEESSÄ pärjäävät liikkeet, jotka ottavat myyntitilissä olevista tuotteista vain 20 prosentin katteen?

Vähän tällaista tylsää tekstiä näin kauniina kesäisenä päivänä ja äitienpäivän aattona. Huomenna sitten luvassa ankeaa pohdintaa äitiydestä.
Mervi

7 kommenttia:

  1. Hmm. Oma kokemukseni jämyjen provisioista on 50 - 50 tai 40 - 60 (60 tekijälle), kun kyseessä on siis tilimyynti. Mikä liike ottaa vain 20 % katteen? Siinä ei voi taloudellisesti olla mitään järkeä, laskipa asian miten tahansa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotkut valmistajat myös nostavat hintaa, jos eivät saa myytyä suoraan, vaan tavara on myyntitilillä. Rahalla on hintansa. Nii-ih, noista 20 %:n katteista nousee kulmakarvat hämmästyksestä.

      Poista
    2. Jep, totta.

      Hinnoittelu on taitolaji, ja siinä pitää ottaa myös tämä jamy-aspekti huomioon. Aika moista taiteilua, että saa homman toimimaan kaikista näkökulmista.

      Jos joku ottaa omaan liikkeeseensä esim. käsitöitä 20 % provikalla myyntiin, ei ilmeisesti tiedä asioista paljoa tai arvosta omaa työtään riittävästi?

      Itse näen jämyt ihan mielettömän suurena apuna omalle tunnettuudelleni, ja juuri tästä mainosarvosta jämyt voivat hyvällä syyllä laskuttaakin. Hehän tekevät koko myyntityön ja hoitavat kommunikoinnin asiakkaaseen päin. Valmistaja sen kuin vain lähettää laskua kuukauden välein, helppoa.

      Poista
    3. Liisa, kun puhut jämystä, tarkoitatko kaikkia myyjiä, jotka myyvät tuotteitasi? Siihen kuuluvat siis ne, jotka ostavat tuotteet sinulta, että myös ne, joilla on sinun tuotteitasi myynnissä (epäviralliselta nimeltään myyntitili). Vai onko jämy vain puhtaasti jälleenmyyjä, joka maksaa heti tuotteet sinulle?

      Hienoa lukea, että arvostat jämyjä. Jotenkin tuo sana jämy kuulostaa minun korvissani hiukka halventavalta, mutta onhan se yleisesti käytössä...

      Tuo viimeinen lause "valmistaja kuin vain lähettää laskua kuukauden välein" - hiukan hämmentää minua. Missä tilanteessa tuo menee noin?

      Poista
    4. Joo, jämyllä tarkoitan jälleenmyyjää yleensä. Omassa todellisuudessani se ei ole halventava sana, vaan ainoastaan kätevä lyhenne muuten niin pitkälle sanalle. :)

      Niissä paikoissa, joissa mulla on tuotteita tilimyynnissä, myyjät ilmoittavat joko yhden tai kahden kuukauden välein myynnin minulle. Minä sitten kirjoitan heille laskun sen perusteella. Kirjanpitäjät ainakin tykkäävät tästä tavasta, kun myynneistä on kunnon laskut olemassa. (Voihan ne myynnit tilittää suoraan tilillekin määräajoin, mutta siinä on sitten ylimääräistä säätöä tarvittavien tositteiden kanssa.)

      Poista
  2. Jälleenmyyjät ovat pienille käsityöyrittäjille tuiki tärkeät. En puutu provisioon, mutta tiedän myös mitä tulee maksamaan messuilla yms tilaisuuksissa myynti, ja miten paljon se vie tekijän aikaa, joten jälleenmyyjät ovat minulle tärkeitä myyntikanavia ja he ansaitsevat siitä työstä palkan. Jopa yksi mainos sanomaledessä maksaa 'maltaita' pikkuyrittäjälle ja varmaan vähän suuremmallekin yrittäjälle. Tuotteitani on myynnissä muutamalla jälleenmyyjällä ja myyn tuotteitani myös omasta 'pajamyymälästäni'. Ehdottomasti suurempi myynti tulee jälleenmyyjien kautta, kiitos heille/Kankuritar Torniosta

    VastaaPoista
  3. Hei! Kyllä jälleenmyyjät ovat ainakin minulle tosi tärkeä myyntikanava. Tosin niissäkin on valitettavasti tullut vastaan kaikeklaisia tapauksia. Ei ole kiva joutua keselemään kerta toisensa perään omaa osuttaan myydyistä tavaroistani. Ja sitten 5.5 kk.n jälkeen sain 3 kk.n myynnit vihdoin tililleni. KIrjanpitäjäkin "tykkäsi" kovosti tälläisestä. Eikä ollut eka kerta kun rahoja sai periä. Sen jälkeen ilmoitin jämylle, että 2 kk.n välein on tilitys OLTAVA tililläni tai vien tavarat pois. Toistaiseksi on nyt toiminut. On minulla jämyissä aivan toisenlaisiakin henkilöitä. Kaikki on AINA AJALLAAN ja aikaisemminkin tilitetty. Hän ilmoittelee aina ajoissa jos jotain tavaraa kulkee enemmin ja täytyy tuoda täydennystä pikaisesti. HÄN ja useimmat jämyni ansaitsevat SUUREN KIITOKSEN!!! T. eläinhattu Anne

    VastaaPoista